Päivitetty 20.4.2018

Ennen kellonajalla oli merkitystä enemmän siinä, miten käyttäjät sai reagoimaan julkaisuihin. Vaan näin ei ole enää.

Unohda siis kellonajan miettiminen ja keskity siihen, että julkaisut puhuttelevat seuraajiasi, tavalla tai toisella. Sillä seuraajat saa reagoimaan julkaisuihin ja kertomaan sitä kautta FB:lle, että he haluavat nähdä julkaisujasi jatkossakin uutisvirrassaan.

Facebook tekee aktiivisesti koko ajan vaikeammaksi saada orgaanista näkyvyyttä Facebookissa. Se tarkoittaa, että näkyvyydestä pitää maksaa. Ilmaisia lounaita ei enää ole.

Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö orgaanista näkyvyyttä olisi mahdollisuus saada. Se kuitenkin vaatii panostamista ajallisesti ja suhteiden luomista asiakaskunnan kanssa.

  • Mieti siis, mitkä ovat niitä asioita, jotka puhuttelevat seuraajiasi JA jotka liittyvät jollain tavoin toimintaasi. Ajattele FB:n käyttöä verkostoitumisena ja suhteiden luomisena asiakkaittesi kanssa. Keitä seuraajasi ovat ja mitä he tekevät? Mikä sinua heissä kiinnostaa ja mikä heitä kiinnostaa sinussa ja yrityksessäsi? Mieti myös asioita, jotka eivät ihan suoraan liity toimintaasi, mutta jotka kertovat jotain arvoistasi tai vaikka yrittäjästä tai yrityksen työntekijöistä.
  • Sen jälkeen suunnittele julkaisut siten, että ne ovat seuraajiin jollain tavoin vetoavia.
  • Ole valmis sijoittamaan vähän rahaa siihen, että julkaisu näkyy kaikkien seuraajiesi uutisvirrassa. Näin saat sille varmasti näkyvyyttä heti alusta asti. Seuraajat reagoivat heihin vetoavaan julkaisuun varmasti – ja kertovat näin FB:lle, että he haluavat nähdä julkaisujasi uutisvirrassaan.
  • Tämän jälkeen jatka edelleen seuraajiisi vetoavien julkaisujen tekoa ylläpitääksesi hyvää näkyvyyttä. Seuraajien pitää reagoida toistuvasti, jotta julkaisusi näkyvät uutisvirrassa.
  • Jos joku julkaisu toimii erityisen hyvin, niin mainosta sitä ajoittain uutisvirrassa maksullisesti. Hyvä julkaisu toimii pidemmänkin ajan päästä, jos se sopii ajankohtaan.
  • Muista, että oikeus mainostaa yritystäsi uutisvirrassa pitää ”ansaita” tekemällä viestintää, joka ei tyrkytä. Muista suhdeluku 80/20. 80 prosenttia kaikesta viestinnästä pitää ensin olla kaikkea muuta kuin markkinointia. Sen jälkeen voit tehdä 20% markkinointia. Aloita alusta ja toista.