Kun alat suunnittelemaan oman verkkokaupan perustamista, niin varmasti yllätyt vaihtoehtojen määrästä.

Valmiskauppapohjia on massiiviset määrät ja sen päälle tulee vielä täysin räätälöidyt verkkokaupat, joita tehdään mm. WordPressillä ja sen verkkokauppalisäosalla, Woocommercella, sekä esimerkiksi kokonaan erillisillä verkkokauppasovelluksilla kuten Magentolla tai ZenCartilla.

Olen listannut tähän kirjoitukseen asioita, joita sinun kannattaa ottaa huomioon omaa verkkokauppaa suunnitellessasi, jotta valintasi osuu juuri sinulle parhaiten sopivaan vaihtoehtoon.

Artikkeli on päivitetty syyskuussa 2018.

Pääset suoraan eri osioihin oikealla olevasta valikosta (kelluvat pallurat) tai voit myös lukea koko kirjoituksen selaamalla alaspäin.

Valmisverkkokaupat ja niiden hyvät ja huonot puolet

Valmisverkkokauppoja ovat muun muassa Vilkas, Holvi, MyCashFlow sekä Finqu.

Valitessasi esimerkiksi jonkun näistä verkkokauppasi ratkaisuksi pääset kaupantekoon yleensä melko nopeasti, helposti ja pienellä alkusijoituksella.

Kaikki mahdolliset maksu- ja toimitustavat löytyvät niistä valmiina, eikä sinun tarvitse tehdä muuta kuin vain sopimukset niiden palveluntarjoajien kanssa, joiden toimitus- ja maksupalveluita haluat käyttää.

Kaupoissa on usein valmiita ulkoasupohjia, joihin lisäämällä oman yrityksesi värit ja logot saat kaupasta yrityksesi näköisen.

Valmiskaupoista saa usein myös myyntiraportit suoraan helposti halutussa formaatissa, jolloin ne on helppo toimittaa kirjanpitäjälle.

Valmiissa verkkokaupparatkaisuissa on usein myös asiakaspalvelu ja tekninen tuki, jotka auttavat ongelmatilanteissa. Ne saattavat olla kuitenkin hinnoiteltu erikseen ja pahimmillaan puhelusta tekniseen tukeen joutuu maksamaan minuuttivelotteisesti, oli ongelmasi pieni tai suuri.

Valmisverkkokauppaa ei myöskään ole välttämättä täysin vaivatonta laittaa pystyyn. Joudut tuottamaan joka tapauksessa itse tuotekuvaustekstit, ottamaan tai otattamaan tuotekuvat, laskemaan hinnat niin tuotteille kuin toimituksillekin ja niin edelleen. Sama pätee myös räätälöityyn verkkokauppaan.

Muitakin rajoitteita valmisverkkokaupoilla on

Olet sidoksissa kuukausimaksuihin ja palvelun käyttöehtoihin, joiden muutoksiin sinulla ei ole sananvaltaa. Jos kaupassasi on huono kausi eikä tuloja ole, joudut silti maksamaan kaupan olemassaolosta kuukausiperusteisesti.

Halutessasi laajentaa kauppaa tai sen toiminnallisuuksia myös usein kuukausimaksu kasvaa eikä aina ihan vähääkään. Joskus haluamasi laajennus tai toiminnallisuus ei ole edes mahdollinen, jolloin joudut investoimaan joko valmiskaupan räätälöintiin tai kokonaan uuden, alusta asti räätälöidyn kaupan toteutukseen.

Joudut myös pahimmillaan syöttämään tuotteet yksi kerrallaan kauppaan. Jos sinulla on 10 tuotetta ja yhdestä tuotteesta 10 eri variaatiota (esim koot ja värit), syöttäminen voi käydä hermoille. Myös tuotteisiin tehtävät muutokset on usein tehtävä yksitellen.

Olen kuullut tapauksista, joissa ale-hintoja ei pystynyt kerralla muuttamaan esim tuoteosaston mukaan, vaan ne piti tehdä jokaiseen tuotteeseen yksi kerrallaan ja sekin muuttamalla tuotteen oikeaa hintaa, koska ale-vaihtoehtoa ei ollut olemassakaan.

Valmiin verkkokauppapohjan ulkoasun säätäminen on myös usein rajallista, ellet itse osaa html-koodia tai et halua investoida kaupan ulkoasun räätälöintiin. Se tarkoittaa, että verkkokauppasi kanssa samannäköisiä kauppoja on monia. Tämä heikentää kauppasi ja tuotteittesi erottuvuutta erityisesti silloin, jos teet kauppaa erittäin kilpaillulla alalla.

Valmisverkkokauppa on kuitenkin hyvä vaihtoehto joskus

Kaikesta tästä huolimatta valmisverkkokauppa on kuitenkin erinomainen valinta silloin, kun sinulla on kourallinen fyysisiä tuotteita myytävänä, joista ei ole paljonkaan eri variaatioita. Se toimii hyvin myös, jos et halua tai pysty investoimaan kerralla isompaa summaa verkkokauppaan, tai jos haluat vaikka esimerkiksi kokeilla, myykö tuotteesi netissä.

Vinkkinä tähän kohtaan, että mitä tahansa voi myydä netissä, kyse on markkinoinnista ja sen määrästä.

Muutamia lukusuosituksia

Paytrail on tehnyt massiivisen verkkokauppa-alustaraportin, johon on haastateltu eri verkkokauppapohjien käyttäjiä eli myyjiä itse. Voit ladata raportin Paytrailin sivulta. Heillä on myös kattava artikkelisarja eri verkkokauppapohjien ominaisuuksista.

Uutuutena Paytraililla on raportti verkkokaupan käytöstä vuonna 2018. Siinä on viimeisintä tietoa käyttäjistä sekä rahavirroista. Suosittelen tutustumaan.

Oma räätälöity verkkokauppa

Valmisverkkokaupoille on vaihtoehtona oman, räätälöidyn verkkokaupan rakentaminen osaavan web-suunnittelijan tai koodarin avustamana.

Omaan verkkokauppaan on mahdollista saada aivan ne kaikki samat toiminnallisuudet kuin mitä on palveluntarjoajienkin kaupoissa verkkomaksuja ja toimitustapoja myöten. Sen lisäksi saat syöttää kauppaasi rajattoman määrän tuotteita, sen ulkoasu ja toiminnot on personoitu yrityksesi tarpeisiin. Oikeilla lisäosilla pystyt helposti muuttamaan vaikka kaikkien tuotteiden hintoja ja tekemään kampanjoita muutamalla klikkauksella sekä toimittamaan myös ne raportit kirjanpitäjälle.

Perustamiskustannukset merkittävin ero valmiskauppaan

Merkittävin ero, ja ehkä se isoin huono puoli, räätälöidyssä verkkokaupassa valmisverkkokauppaan on perustamiskustannukset, jotka ovat usein merkittävästi korkeammat. Alkuinvestoinnin jälkeinen vapaus vastata itsenäisesti omasta kaupasta ja sen toiminnoista sekä toiminnan laajentamisen rajoittamattomuus ovat kuitenkin sellaisia tekijöitä, joita on hyvä pohtia ennen sitoutumista valmiskaupan asiakkaaksi.

Nettisivujen ja verkkokauppojen tekoprojektit ovat viime vuosien aikana helpottuneet ja nopeutuneet – ja siten myös tulleet huomattavasti halvemmiksi. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että tunnetuimmille julkaisujärjestelmille (WordPress, Drupal ja Joomla) on tullut toimivia ja helppokäyttöisiä verkkokauppalisäosia, joiden avulla kaupan perustaminen on nopeaa.

Mikä oman räätälöidyn verkkokaupan perustamisessa maksaa

Eniten oman verkkokaupan perustamisessa maksaa ulkoasun suunnittelu, kauppajärjestelmän perustaminen sekä toiminnallisuuksien viimeistely. Jos kuitenkin löytyy sopiva tekijä, ei näistäkään tarvitse maksaa itseään kipeäksi.

Kustannuksia pienentävät myös

  • valmiiden ulkoasupohjien käyttö
  • kauppatoiminnallisuuksien räätälöinnin minimointi (kuten hienosti aukeavat tietoikkunat, animoinnit jne.)
  • sekä tietysti oma sitoutuminen esimerkiksi tuotteiden syöttöön.

Käytännössä itse tuottamalla ja toimittamalla kaiken sisällön sivustolle (eli tekstit, kuvat ja mahdolliset videot), ei web-suunnittelijalle jää tehtäväksi muuta kuin verkkokaupan ulkoasun toteutus ja teknisen toiminnallisuuden varmistaminen.

Hakukoneoptimointi automaattisesti mukana räätälöidyssä verkkokaupassa

Web-suunnittelijan käytön valintaan päätymistä vahvistaa myös se, että hän voi myös auttaa hakukonenäkyvyyden parantamisessa merkittävästi juuri sinun tilanteessasi ja sen pitäisi aina kuulua kaupan hintaan.

Hänellä on (tai ainakin pitäisi olla!!!) viimeisin tieto siitä, miten hakukoneet toimivat juuri sillä hetkellä, miten niissä löydytään parhaiten ja miten sinä voit verkkokauppasi sisällöillä vaikuttaa itse kauppasi hakukonenäkyvyyteen merkittävästi. Siten hän osaa neuvoa sinua muun muassa siinä, millaisia tuotetekstejä sinun kannattaa tuottaa kauppaan, jotta tuotteesi löytyvät hakukoneilla.

Tähän et saa apua valmiskaupan palveluntarjoajalta kuin erilliseen hintaan, jos silloinkaan.

Näin varmistat, että verkkokauppasi tehdään toiveitasi vastaavaksi

Mitä sitten kannattaa kysyä potentiaaliselta kaupan tekijältä, jotta voi varmistua siitä, että verkkokauppa tehdään sopivalla toiminnoilla eikä se maksa liikaa?

Päätä jo ennen tarjouspyynnön tekemistä nämä

  • Päätä, mitä kaikkea odotat verkkokaupaltasi ja mitä ominaisuuksia siltä tarvitset.
  • Mitä olet valmis maksamaan näistä ominaisuuksista. Muista, että eurolla saa euron tavaran, ja että vain kaksi seuraavista on kerralla mahdollisia: edullinen hinta, räätälöintien määrä ja aikataulun tiukkuus. Jos haluat edullisen kaupan, niin et voi edellyttää räätälöintiä kovinkaan pitkälle. Enemmän räätälöintejä kauppaasi saat taas vain maksamalla enemmän. Jos taas aikataulu on todella tiukka, niin jälleen räätälöintien määrä on rajallinen, ellet ole valmis maksamaan siitä. Toisin sanoen, mitä tiukempi aikataulu ja mitä enemmän toimintoja ja muita räätälöintejä, sen korkeammat kustannukset.
  • Pyydä aina urakkatarjous työstä. Jos työtä tarjotaan vain tuntihinnalla ja arviolla kuluvista tunneista, kustannukset voivat karata hetkessä tähtitieteellisiksi.

Muista myös, että aivan kuten kaikki autonvalmistajatkaan eivät tee Ferrareita, niin myös web-suunnittelijan valinta vaikuttaa siihen, mitä kaupaltasi voit odottaa.

Jos joku mietityttää, niin kysy, kunnes saat vastauksen

Jos tekijä oikeasti on kiinnostunut tekemään kauppasi, niin hän myös vastaa kysymyksiisi niin kauan, että olet varma siitä, haluatko tilata kaupan juuri häneltä.

Sinulla on oikeus kysyä, miten kauppa todella toimii ja miten ratkaisut toteutetaan ja jos tekijä ei osaa selittää asiaa niin, että sinä sen ymmärrät, niin siihen ei tarvitse tyytyä.

Sinä olet potentiaalinen maksava asiakas suunnittelijalle ja jos hän ei sitä ymmärrä, niin hänellä lienee sitten riittävästi töitä ilman sinuakin.

Pyydä tekijää kertomaan, miksi hän ehdottaa tiettyä järjestelmää

Järjestelmän tulisi olla helppo käyttää ja päivittää ja sen pitäisi olla toimintavarma myös tulevaisuudessa.

Jos suunnittelija ehdottaa ainoana vaihtoehtona alusta asti koodattua, personoitua kauppaa, niin älä suostu siihen ensi-istumalta. Räätälöinti voi kuulostaa hienolta, mutta järjestelmän toimivuudesta ei ole mitään takuuta pitkällä aikavälillä – ja lisäksi sen teko nostaa kustannuksia merkittäväksi.

Verkkokaupan tietoturva on oltava ehdoton ominaisuus

Kysy myös, millaisia tietoturvaratkaisuja suunnittelijalla on kaupan suojaamiseksi. Verkkokauppaa varten tarvitaan aina maksuliikenteen arvoa vastaava, vakuutettu suojaussertifikaatti. Sellainen maksaa palveluntarjoajasta, vakuutetun maksuliikenteen arvosta ja lisäominaisuuksista riippuen jotain 30-500euron väliltä.

Pelkkä webhotellin ilmainen SSL-sertifikaatti ei siis riitä, kun on kyse verkkokaupasta. Sertifikaatti, jossa on maksuliikenteen vakuutus, on pelastuksesi, jos joku kaikista suojauksista huolimatta pääseekin hakkeroitumaan kauppaasi, koska se korvaa puolestasi rahallisia menetyksiä.

Lisäksi julkaisujärjestelmä on hyvä olla suojattu erillisillä toiminnoilla, kuten palomuurilla, kirjautumisen estolla muusta kuin tietystä IP-osoitteesta, kirjautumisen salliminen vain personoiduilla tunnuksilla sekä roskapostin estolla (jos kaupassa on asiakaschat-toiminto tai blogi).

Näyttö tekijän toteuttamista verkkokaupoista kertoo osaamisesta

Pyydä aina näyttöä jo toteutuneista tai työn alla olevista verkkokauppaprojekteista. Kysy kuinka kauan niiden tekoon on kulunut aikaa ja millaisia ratkaisuja niihin on tehty.

Jos tekijällä ei ole aiempia näyttöjä, mutta haluat palkata hänet (jokaisen pitää tietysti aloittaa jostain!), niin tee kirjallinen sopimus siitä, mitä toimintoja kaupalle haluat ja missä aikataulussa.

Tee aina kirjallinen sopimus oman verkkokaupan suunnittelusta

Ylipäätään on toki tärkeää tehdä kirjallinen sopimus siitä, mitä verkkokaupalta haluat. Sinun ei tarvitse kuitenkaan olla asiantuntija oikeissa sanavalinnoissa. Tärkeintä on, että, sekä sinulle että tekijälle, on selvää mitä ja mistä on sovittu, ja että se myös näkyy sopimuksessa.

Sähköpostitse toimitettu tilausvahvistus riittää sopimuksen syntymiseen, koska se katsotaan kirjalliseksi dokumentiksi.

Mitä kustannuksia verkkokaupan valmistumisen jälkeen jää maksettavaksi?

Webhotelli

Verkkokaupan pitää sijaita jossain ja varmimmin se toimii webhotellissa, josta löytyy automaattinen varmuuskopiointi ja toiminnan varmistus. Webhotelleja on monenmoisia sekä meillä että muualla.

Verkkokaupan kanssa suosittelen valitsemaan varmasti kotimaisen toimijan, kuten Suomen Hostingpalvelu Oy:n, joiden palvelimet sijaitsevat Helsingissä. Verkkokaupalle toimivan webhotellin hinta heillä on halvimmillaan 7,90€/kk (kahden vuoden laskutusjaksolla, joka maksetaan aina etukäteen).

Toinen erinomainen kotimainen toimija on Zoner, jolta myös löytyy tarvittavat ratkaisut verkkokaupan ylläpidolle.

Webhotellin hinta voi vaihdella, koska riippuu paljon myytävistä tuotteista/palveluista ja odotettavissa olevasta, sivulle tulevasta liikennemäärästä, mikä webhotellipaketti kannattaa valita. Webhotelli tulee kuitenkin ostaa tietysti jo siinä vaiheessa, kun verkkokauppaa ollaan tekemässä. Silloin myös sen kustannukset tulevat maksettavaksi hankinnan yhteydessä.

Esimerkiksi tuolla Suomen Hostingpalvelu Oy:llä on kuitenkin mahdollista maksaa vuokraa myös pienemmissä laskutuserissä, jolloin aloituskustannukset ovat pienemmät.

Jollain toisella webhotellien palveluntarjoajalla hinnat voivat olla myös edullisemmat. Hyvä suunnittelija auttaa sinua valitsemaan sinulle sopivan palveluntarjoajan ja tekee verkkokauppasi juuri sinne, minne sinä haluat sen laitettavan.

Domain

Verkkokaupalla pitää tietysti olla domain-osoite, jonka hinta vaihtelee 10-20€ välillä per vuosi riippuen osoitteen päätteestä. Kotimainen .fi-pääte maksaa vuodeksi webhotellin oston yhteydessä 15€ ja sen uusimiseksi riittää vuosittain omaan sähköpostiin tulevan laskun maksu.

Domainin voi nykyisin hankkia helposti webhotellin hankinnan yhteydessä.

Maksuliikenteen välittäjä ja rahtitoimitustavat

Kauppaasi tarvitaan myös maksuliikenteen välittäjä (esim Paytrail, Checkout tai Klarna) ja ison fyysisen tavaran kauppaan rahtitoimitustavat (esim. Posti ja Matkahuolto). Näiden kustannukset riippuvat täysin palveluntarjoajasta ja heidän palvelumaksuistaan ja valitsemastasi palvelupaketista.

Edellämainittujen lisäksi sinulle ei siis pitäisi jäädä maksettavaksi mitään ylimääräisiä kuluja omasta räätälöidystä verkkokaupasta, ellet tilaa muita erillisiä palveluja.

Kaupan tekninen ylläpito

Suosittelen kuitenkin verkkokaupan teknisen ylläpidon ulkoistamista sen suunnittelijalle, jos hän on siihen halukas. Tällä varmistat, että verkkokauppasi tietoturva on aina kunnossa. Tästä ei pitäisi tulla muutamaa satasta enempää kustannuksia per vuosi.

Ylläpidon sisältö toki pitää sopia erikseen ja siitäkin on hyvä tehdä erillinen sopimus.

Mitä räätälöidyn verkkokaupan teettäminen web-suunnittelijalla maksaa

Hintoja on yhtä monta kuin on tekijääkin.

Kilpailuttaessa kannattaa muistaa, että web-suunnittelijat tekevät tätä työkseen ja heidän on tarkoitus elää työllään, jolloin mahdottomiin hinnanalennuksiin ei ole varaa.

Yleensä isommalta firmalta voi odottaa isompaa hintaa ja pienemmältä toimijalta pienempää, mutta automaattisesti se ei tarkoita, etteikö samoja ominaisuuksia voisi silti saada. Jälleen kerran mieti ennen kaikkea sitä, mikä vastaa parhaiten sinun tilanteeseesi.

Toimivan räätälöidyn verkkokaupan saa jo alle 1500 euron budjetilla

Räätälöintejä ei toki ole merkittäviä määriä, mutta useimmiten se ei ole tarpeellistakaan. Tuohon hintaan saa jo kuitenkin

  • riittävän webhotellin pariksi vuodeksi
  • julkaisu- ja verkkokauppajärjestelmän asennettuna ja toimintavalmiina
  • itselle mieleisen ulkoasun,
  • hakukoneoptimoinnin
  • sekä verkkomaksu- ja toimitustavatkin.

Jos sivusto tehdään julkaisujärjestelmällä, kuten WordPressillä, niin samaan syssyyn tulee myös verkkosivut kaupan ohella, joten niiden erillistä suunnittelua ei tarvita.

Pyydä tarjous rohkeasti, se ei sido sinua mihinkään

Tarkemman tarjouksen saat aina pyytämällä sellaista suoraan suunnittelijalta.

Kerro tarjouspyynnössäsi, millaisia tuotteita olet suunnitellut myyväsi kaupan kautta ja mitä toimintoja haluaisit kaupassa olevan. Toimintojen kuvaukseksi riittää vaikka omassa elämässäsi koettujen käyttökokemusten pohjalta tehty kuvaus toiminnosta, sen ei siis tarvitse olla tekninen. Hyvä suunnittelija kyllä ymmärtää sen pohjalta, mitä haluat.

Lisäksi on hyvä kertoa, mikä on kaupan potentiaalisten asiakkaiden kohderyhmä (nuoret, aikuiset, keski-ikäiset, vanhukset jne.), koska se vaikuttaa oleellisesti kaupan käyttösuunnitteluun. Sekä toiminnallisuudesta että ulkoasusta voi esittää toiveita jo tässä kohden vaikkapa antamalla omasta mielestä kivasti toimivien kauppojen osoitteita suunnittelijalle. Näin suunnittelija osaa jo tässä kohden arvioida, kuinka paljon toiminnallisuudet vaikuttavat tarjouksen hintaan.

Kerro myös, onko kauppasi jo toiminnassa olevan liiketoiminnan lisäosa vai tuleeko se olemaan esimerkiksi päätulonlähteesi. Nämä vaikuttavat merkittävästi suunnitteluun.

Suunnittelija harvoin tarjoaa ilmaa tarjouksessaan

Jokaisella tekijällä on oma hinnoittelunsa, johon tarjous perustuu.

Siksi ei voi suoraan sanoa, että yhden suunnittelufirman antama 5000€ tarjous on täysin utopistinen hinnaltaan, koska todennäköisesti tarjouksen sisältö on sitten hyvin pitkälle erilainen kuin vaikka yksinyrittäjän antama 1500€ tarjous.

Isolla firmalla on myös enemmän kiinteitä kuluja kuin yksityisyrittäjällä ja myös heidän kohderyhmänsä on todennäköisesti erilainen.

Häpeilemätön itsekehupätkä

Olen itse erikoistunut erityisesti pienyrittäjien auttamiseen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Teen töitä pääsääntöisesti naisyrittäjien kanssa, vaikken miehiäkään kiellä yhteyttä ottamasta. Olen yksinyrittäjä, joten ymmärrän hyvin muiden yksinyrittäjien haasteita ja autan mielelläni muita kaltaisiani osaamisellani.

Minulle myös tyytyväiset asiakkaat ovat sydämen asia ja mielestäni parhaiten olen onnistunut työssäni, kun asiakas ottaa minuun yhteyttä kerta toisensa jälkeen, kun hän tarvitsee jotain uutta, oli se sitten logo, esite tai kokonaan uuden yritystoiminnan visuaalinen ilme ja nettisivut.

Olen työskennellyt jo vuosia muun muassa Laatikkokaupan ja heidän kivijalkakauppansa Tapanilan Storen kanssa sekä kauneudenhoitotuotteita myyvän Epicaren kanssa

Hinnoista

Olen lähtökohtaisesti asettanut hintani sellaiselle tasolle, että ne sopivat yksin- ja pienyrittäjän budjettiin. En havittele massiivista voittoa työlläni, minulle muiden auttaminen on tärkeämpää.

Minulla on kuitenkin alan koulutus ja merkittävän mittainen käytännön työkokemus niin suunnittelutyöstä kuin markkinoinnistakin. Siten minulla on näkemystä niin nettisivuja kuin verkkokauppaakin tehdessä siihen, miten lopputulos palvelee asiakastani parhaalla mahdollisella tavalla.

En tee vain nettisivua tai verkkokauppaa vaan teen toimivan ratkaisun asiakkaan tarpeeseen. Siksi en aina ole se halvin mahdollinen tekijä.

Ajattele projektin hintaa kuitenkin aina sijoituksena oman yrityksesi tulevaisuuteen. Et ole ostamassa ratkaisua tähän hetkeen vaan jotain, jonka pitää toimia myös vielä parin vuoden päästäkin.

Olen listannut suuntaa-antavia hintoja hinnastooni, joista saat käsitystä siitä, mitä mikäkin työ maksaa.

Ydinosaamiseni

Teen pääasiassa räätälöityjä nettisivu- ja verkkokaupparatkaisuja WordPressillä ja sen verkkokauppalisäosalla Woocommercella. Olen myös ottamassa palveluihini mukaan Magento-verkkokauppa-alustan. Autan mielelläni myös silloin, jos haluat räätälöidä MyCashFlow-verkkokauppasi ulkoasun.

Teen kaikki työt mielelläni aina urakkatarjouksella, jolloin kustannukset pysyvät kohtuullisina ja minun ei tarvitse tuijottaa kelloa töitä tehdessäni.

Voit tutustua toteuttamiini verkkosivu- ja verkkokauppaprojekteihin täällä. Voit kysyä lisää lähettämällä viestin yhteydenottolomakkeella tai pyytää suoraan tarjouksen tarjouspyyntölomakkeella.