Verkon kautta ostaminen on koko ajan suositumpaa. Siksi myös useammat haluavat kokeilla verkon kautta tuotteiden ja palveluiden myyntiä.

Vaihtoehtoja verkkokaupan toteutukselle on lähes rajattomasti. Valmiskauppapohjia on massiiviset määrät ja sen päälle tulee vielä täysin räätälöidyt verkkokaupat. Jälkimmäisiä tehdään mm. WordPressillä ja sen verkkokauppalisäosalla, Woocommercella, sekä esimerkiksi kokonaan erillisillä verkkokauppasovelluksilla kuten Magentolla tai osCommercella.

Olen listannut tähän kirjoitukseen asioita, joita sinun kannattaa ottaa huomioon omaa verkkokauppaa suunnitellessasi, jotta valintasi osuu juuri sinulle parhaiten sopivaan vaihtoehtoon.

Artikkeli on päivitetty helmikuussa 2019.

Miten valita sopiva verkkokaupparatkaisu juuri sinulle

Koska vaihtoehtoja on niin paljon, niin kannattaa etukäteen miettiä vähän, mikä ratkaisu toimisi sinulle parhaiten.

Tässä muutamia kysymyksiä, joihin kannattaa miettiä vastaukset edes suuntaa-antavasti. Näin valintasi osuu todennäköisesti parhaiten sinulle sopivaa vaihtoehtoon.

  • Kuinka paljon sinulla on myytäviä tuotteita tai tuotenimikkeitä? Kymmeniä, satoja vai tuhansia? Huomaa, että eri väri- ja kokoversiot sekä näiden yhdistelmät saattavat joskus tarkoittaa sitä, että sinulla onkin eksponentiaalisesti enemmän tuotenimikkeitä, kuin mitä kuvittelitkaan.
  • Millaisia tuotteita sinulla on myytävänä? Ovatko tuotteet ladattavia tiedostoja, fyysisiä tuotteita, molempia tai tuotteita, joita asiakas voi itse personoida tilatessaan?
  • Miten olet ajatellut markkinoida kauppaasi? Muun muassa hakukoneoptimointi, klikkimainostus esim Google Adsissa ja sosiaalisissa medioissa sekä sähköpostimarkkinointi ovat käytettävissäsi.
  • Millainen budjetti sinulla on kaupan perustukselle ja ylläpidolle? Oletko valmis maksamaan perustusvaiheessa kertaluontoisesti enemmän vai käykö sinulle kuukausiveloitus?
  • Kuka kauppasi teknisestä ylläpidosta huolehtii? Pystytkö siihen itse vai tarvitsetko siihen apua?

Kun olet miettinyt vastaukset näihin kysymyksiin, niin voit siirtyä miettimään kaupan toteutusta.

Valmisverkkokaupat

Valmisverkkokauppoja ovat muun muassa Vilkas, Holvi, MyCashFlow sekä Finqu.

Valmisverkkokaupan plussat

  • Valitessasi valmiin verkkokauppapohjan pääset kaupantekoon yleensä melko nopeasti, helposti ja pienellä alkusijoituksella.
  • Kaikki mahdolliset maksu- ja toimitustavat löytyvät niistä valmiina. Sinun tarvitsee vain tehdä sopimukset niiden palveluntarjoajien kanssa, joiden toimitus- ja maksupalveluita haluat käyttää.
  • Kaupoissa on usein valmiita ulkoasupohjia, joihin lisäämällä oman yrityksesi värit ja logot saat kaupasta yrityksesi näköisen.
  • Valmiskaupoista saa usein myös myyntiraportit suoraan helposti halutussa formaatissa, jolloin ne on helppo toimittaa kirjanpitäjälle.
  • Verkkokauppapohja on yleensä lähtökohtaisesti hakukoneoptimoitu ja pohjan tekijä pitää huolen järjestelmän toimivuudesta.
  • Valmiissa verkkokaupparatkaisuissa on usein myös asiakaspalvelu ja tekninen tuki, jotka auttavat ongelmatilanteissa. Kannattaa tosin selvittää jo etukäteen, kuuluuko näiden käyttö osana kuulausimaksuun vai joutuuko niistä maksamaan erikseen.

Miinukset

  • Olet sidoksissa verkkokauppasi kuukausimaksuun, meni kaupallasi miten vaan. Jos kaupassasi on huono kausi eikä tuloja ole, joudut silti maksamaan kaupan olemassaolosta.
  • Verkkokauppasi hinta voi nousta vuosien saatossa tuhansiin euroihin
  • Joudut myös sitoutumaan palvelun käyttöehtoihin, joiden muutoksiin sinulla ei ole sananvaltaa. Suurimmalta osin tämä ei ole tietenkään ongelma erityisesti kotimaisten toimijoiden ollessa kyseessä. Mutta aina silloin tällöin muutokset saattavat olla epäsuotuisat jo olemassa olevalle asiakkaalle, esimerkiksi silloin, kun asiakasmaksut nousevat, mutta palvelujen määrä ja laatu pysyy samana.
  • Halutessasi laajentaa kauppaa tai sen toiminnallisuuksia usein myös kuukausimaksu kasvaa eikä aina ihan vähääkään. Joskus haluamasi laajennus tai toiminnallisuus ei ole edes mahdollinen, jolloin joudut investoimaan joko valmiskaupan räätälöintiin tai kokonaan uuden, alusta asti räätälöidyn kaupan toteutukseen.
  • Valmiin verkkokauppapohjan ulkoasun säätäminen on myös usein rajallista, ellet itse osaa html-koodia tai et halua investoida kaupan ulkoasun räätälöintiin. Se tarkoittaa, että verkkokauppasi kanssa samannäköisiä kauppoja on monia. Tämä heikentää kauppasi ja tuotteittesi erottuvuutta erityisesti silloin, jos teet kauppaa erittäin kilpaillulla alalla.
  • Joudut joka tapauksessa itse tuottamaan kaikki tuotekuvaustekstit, ottamaan tai otattamaan tuotekuvat, laskemaan hinnat niin tuotteille kuin toimituksillekin ja niin edelleen. Sama toki pätee myös räätälöityyn verkkokauppaan.

Valmisverkkokauppa on kuitenkin hyvä vaihtoehto joskus

Kaikesta tästä huolimatta valmisverkkokauppa on kuitenkin erinomainen valinta silloin, kun

  • sinulla on kourallinen fyysisiä tuotteita myytävänä,
  • et halua tai pysty investoimaan kerralla isompaa summaa verkkokauppaan,
  • haluat vaikka esimerkiksi kokeilla tuotteesi menekkiä ensin verkkokaupassa.

Muutamia lukusuosituksia

Paytrail on tehnyt massiivisen verkkokauppa-alustaraportin vuodelta 2017, johon on haastateltu eri verkkokauppapohjien käyttäjiä eli myyjiä itse. Voit ladata raportin Paytrailin sivulta.

Heillä on myös kattava artikkelisarja, jossa on vertailtu eri verkkokauppapohjia.

Suosittelen tutustumaan myös heidän raporttiinsa verkkokaupan käytöstä vuonna 2018. Siinä on viimeisintä tietoa verkkokaupan käyttäjistä sekä rahavirroista.

Oma räätälöity verkkokauppa

Valmisverkkokaupoille on vaihtoehtona oman räätälöidyn verkkokaupan rakentaminen itse tai osaavan web-suunnittelijan avustamana. Omaan verkkokauppaan kannattaa sijoittaa silloin, kun

  • haluat kaupalle personoidun ulkoasun
  • sinulla on jo olemassa olevat nettisivut, joiden yhteyteen kauppa voidaan liittää
  • sinulla on paljon myyntiartikkeleita ja niiden eri variaatioita (esim koko ja väri)
  • myyt tuotteita, joita asiakkaasi voivat personoida itsenäisesti jo tilausvaiheessa
  • myyt tuotteita isoissa erissä tukkuliikkeen omaisesti.

Räätälöidyn verkkokaupan plussat:

  • Omaan verkkokauppaan on saatavissa aivan kaikki samat toiminnallisuudet kuin mitä on valmisverkkokaupoissakin verkkomaksuja, toimitustapoja ja raportteja myöten
  • Voit pitää kaupassasi rajattoman määrän tuotteita ilman eri kustannusta,
  • Voit myydä kauppasi kautta erilaisia tuotteita ja palveluita täysin omien tarpeittesi mukaan
  • kauppasi ulkoasu ja toiminnot on personoitu juuri sinun tarpeisiisi ja voit ylläpitää kauppaa itsenäisesti.
  • alkuinvestoinnin jälkeen kustannukset jäävät kohtuullisiksi, kun maksat ainoastaan oikeasti tarvitsemistasi toiminnoista.

Miinukset:

  • isot perustamiskustannukset
  • Jos tietotekniikka on sinulle haastavaa, etkä koe kaupan teknisen puolen ylläpidon opiskelua mielekkäänä, niin tarvitset jonkun, joka auttaa pitämään kauppasi tietoturvan ajantasalla. Tästä voi tulla lisäkustannuksia.

Perustamiskustannukset merkittävin ero valmiskauppaan

Merkittävin ero ja sen isoin miinus räätälöidyssä verkkokaupassa valmisverkkokauppaan verrattaessa ovat perustamiskustannukset. Ne ovat aina merkittävästi korkeammat räätälöidyssä kaupassa.

Kuitenkin alkuinvestoinnin jälkeinen vapaus vastata itsenäisesti omasta kaupasta ja sen toiminnoista sekä toiminnan laajentamisen rajoittamattomuus ovat sellaisia asioita, joita on hyvä pohtia ennen sitoutumista valmiskaupan asiakkaaksi.

Nettisivujen ja verkkokauppojen tekoprojektit ovat viime vuosien aikana helpottuneet ja nopeutuneet – ja siten myös tulleet huomattavasti halvemmiksi.

Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että tunnetuimmille – ja eniten käytetyille – vapaan-koodin (open-source) julkaisujärjestelmille (WordPress, Drupal ja Joomla) on tullut toimivia ja helppokäyttöisiä verkkokauppalisäosia, joiden avulla kaupan perustaminen on nopeaa.

Mikä oman räätälöidyn verkkokaupan perustamisessa maksaa

Eniten räätälöidyn verkkokaupan teossa maksaa ulkoasun suunnittelu, kauppajärjestelmän perustaminen sekä toiminnallisuuksien viimeistely.

Kustannuksia pienentävät

  • valitun verkkokauppapohjan yleisyys. Open-source, eli vapaan-koodin, verkkokauppapohjat ovat todella yleisiä ja niiden perusversiot ovat ilmaisia.
    valmiiden ulkoasupohjien käyttö
  • kauppatoiminnallisuuksien räätälöinnin minimointi (kuten hienosti aukeavat tietoikkunat, animoinnit jne.)

Käytännössä itse tuottamalla ja toimittamalla kaiken sisällön sivustolle (eli tekstit, kuvat ja mahdolliset videot), ei web-suunnittelijalle jää tehtäväksi muuta kuin verkkokaupan ulkoasun toteutus ja teknisen toiminnallisuuden varmistaminen.

Hakukoneoptimointi automaattisesti mukana räätälöidyssä verkkokaupassa

Web-suunnittelijan käytön valintaan päätymistä vahvistaa myös se, että hän voi myös auttaa hakukonenäkyvyyden parantamisessa merkittävästi juuri sinun tilanteessasi ja sen pitäisi aina kuulua kaupan hintaan.

Hänellä on (tai ainakin pitäisi olla!!!) viimeisin tieto siitä, miten hakukoneet toimivat juuri sillä hetkellä, miten niissä löydytään parhaiten ja miten sinä voit verkkokauppasi sisällöillä vaikuttaa itse kauppasi hakukonenäkyvyyteen merkittävästi. Siten hän osaa neuvoa sinua muun muassa siinä, millaisia tuotetekstejä sinun kannattaa tuottaa kauppaan, jotta tuotteesi löytyvät hakukoneilla.

Tähän et saa apua valmiskaupan palveluntarjoajalta kuin erilliseen hintaan, jos silloinkaan.

Mitä kustannuksia räätälöidyn verkkokaupan valmistumisen jälkeen jää maksettavaksi?

Räätälöidyn verkkokaupan kustannukset koostuvat yleisimmin webhotellin vuokrasta, domainin uusinnasta, maksuliikenteen palvelumaksuista ja tarvittavien lisäosien lisenssimaksuista.

Webhotellin vuokra

Verkkokaupan pitää sijaita jossain ja varmimmin se toimii webhotellissa, josta löytyy automaattinen varmuuskopiointi ja toiminnan varmistus. Webhotelleja on monenmoisia sekä meillä että muualla.

Verkkokaupan kanssa suosittelen valitsemaan varmasti kotimaisen toimijan, kuten Suomen Hostingpalvelu Oy:n tai Zonerin, joiden palvelimet sijaitsevat Suomessa.

Webhotellin hinta voi vaihdella, koska riippuu paljon myytävistä tuotteista/palveluista ja odotettavissa olevasta, sivulle tulevasta liikennemäärästä, mikä webhotellipaketti kannattaa valita.

Webhotelli tulee kuitenkin vuokrata tietysti jo siinä vaiheessa, kun verkkokauppaa ollaan tekemässä. Silloin myös sen ensimmäisen laskutuskauden kustannukset tulevat maksettavaksi hankinnan yhteydessä.

Esimerkiksi tuolla Suomen Hostingpalvelu Oy:llä on kuitenkin mahdollista maksaa vuokraa myös pienemmissä laskutuserissä, jolloin aloituskustannukset ovat pienemmät.

Jollain toisella webhotellien palveluntarjoajalla hinnat voivat olla myös edullisemmat. Pelkän hinnan perässä ei kuitenkaan kannata juosta, koska halpa ei ole hyvä erityisesti verkkokaupan kohdalla.

Hyvä suunnittelija auttaa sinua valitsemaan sinulle sopivan webhotellin ja tekee verkkokauppasi juuri sinne, minne sinä haluat sen laitettavan.

Domain eli verkkokaupan osoite

Verkkokaupalla pitää tietysti olla domain eli oma osoite. Domainien hinta vaihtelee yleisimmin 10-20€ välillä per vuosi riippuen osoitteen päätteestä. Kotimainen .fi-pääte maksaa vuodeksi webhotellin oston yhteydessä 15e (Suomen Hostingpalvelulla) ja sen uusimiseksi riittää vuosittain omaan sähköpostiin tulevan laskun maksu.

Domainin voi hankkia helposti webhotellin hankinnan yhteydessä.

Maksuliikenteen välittäjä ja rahtitoimitustavat

Kauppaasi tarvitaan myös maksuliikenteen välittäjä (esim Paytrail, Checkout tai Klarna) ja ison fyysisen tavaran kauppaan rahtitoimitustavat (esim. Posti ja Matkahuolto). Näiden kustannukset riippuvat täysin palveluntarjoajasta ja heidän palvelumaksuistaan ja valitsemastasi palvelupaketista.

Tarvittavien lisäosien lisenssit

Jos kauppaasi tulee jotain erikoislisäosia, niin niiden lisenssit ovat nykyisin yleisimmin vuosittain uusittavia. Lisenssien hinta ja kesto vaihtelee lisäosan ominaisuuksista ja tekijästä.

Useimmiten lisensioitu lisäosa mahdollistaa erikoisempia toimintoja, kuten eri kieliversioita, asiakas-chatin, toimituskustannusten laskentaa paketin painon mukaan jne. Se, tarvitaanko kauppaan juuri lisensoitua lisäosaa, riippuu täysin halutusta ratkaisusta.

Kaupan tekninen ylläpito

Useimmat lisäosien päivitykset pystyy tekemään tarvittaessa itsenäisesti.

Suosittelen kuitenkin päivitystarpeiden läpikäyntiä tekijän kanssa kaupan valmistuttua. Näin hän osaa ohjeistaa sinua siinä, mitä pitää huomioida ennen kuin päivityksiä tekee.

Jos päivitysten teko kuitenkin ei tunnu omalta, niin kaupan suunnittelija varmasti mielellään auttaa siinä. Voit ulkoistaa päivitysten teon myös aina jollekin toiselle toimijalle niin halutessasi.

Ylläpidon sisältö kannattaa sopia erikseen ja siitäkin on hyvä tehdä erillinen kirjallinen sopimus.

Mitä verkkokaupan teettäminen maksaa

Hintoja on yhtä monta kuin on tekijääkin.

Kilpailuttaessa kannattaa muistaa, että web-suunnittelijat tekevät tätä työkseen ja heidän on tarkoitus elää työllään, jolloin mahdottomiin hinnanalennuksiin ei ole varaa.

Yleensä isommalta firmalta voi odottaa isompaa hintaa ja pienemmältä toimijalta pienempää, mutta automaattisesti se ei tarkoita, etteikö samoja ominaisuuksia voisi silti saada.

Jälleen kerran mieti ennen kaikkea sitä, mikä vastaa parhaiten sinun tilanteeseesi.

Toimivan räätälöidyn verkkokaupan saa jo alle 1500 euron budjetilla

Räätälöintejä ei toki ole merkittäviä määriä, mutta useimmiten se ei ole tarpeellistakaan.

Tuohon hintaan saa kauppaan jo kuitenkin

  • toimivan webhotellin pariksi vuodeksi
  • julkaisu- ja verkkokauppajärjestelmän asennettuna ja toimintavalmiina
  • itselle mieleisen ulkoasun,
  • hakukoneoptimoinnin
  • haluamasi verkkomaksu- ja toimitustavat.

Jos sivusto tehdään julkaisujärjestelmällä, kuten WordPressillä, niin samaan syssyyn tulee myös verkkosivut kaupan ohella, joten niiden erillistä suunnittelua ei tarvita.

Mitä kannattaa kysyä tarjouspyynnössä

Mitä sitten kannattaa kysyä potentiaaliselta kaupan tekijältä, jotta voi varmistua siitä, että verkkokauppa tehdään sopivalla toiminnoilla eikä se maksa liikaa?

Päätä jo ennen tarjouspyynnön tekemistä nämä

  • Mitä kaikkea odotat verkkokaupaltasi ja mitä ominaisuuksia siltä tarvitset.
  • Mitä olet valmis maksamaan näistä ominaisuuksista.
    • Muista, että eurolla saa euron tavaran, ja että vain kaksi seuraavista on kerralla mahdollisia: a) edullinen hinta, b) räätälöintien määrä ja c) aikataulun tiukkuus. Jos haluat edullisen kaupan, niin et voi edellyttää räätälöintiä kovinkaan pitkälle. Enemmän räätälöintejä kauppaasi saat taas vain maksamalla enemmän. Jos taas aikataulu on todella tiukka, niin jälleen räätälöintien määrä on rajallinen, ellet ole valmis maksamaan siitä. Toisin sanoen, mitä tiukempi aikataulu ja mitä enemmän toimintoja ja muita räätälöintejä, sen korkeammat kustannukset.
  • Pyydä aina urakkatarjous työstä. Jos työtä tarjotaan vain tuntihinnalla ja arviolla kuluvista tunneista, kustannukset voivat karata hetkessä tähtitieteellisiksi.

Muista myös, että aivan kuten kaikki autonvalmistajatkaan eivät tee Ferrareita, niin myös web-suunnittelijan valinta vaikuttaa siihen, mitä kaupaltasi voit odottaa.

Jos joku mietityttää, niin kysy, kunnes saat vastauksen

Jos tekijä oikeasti on kiinnostunut tekemään kauppasi, niin hän myös vastaa kysymyksiisi niin kauan, että olet varma siitä, haluatko tilata kaupan juuri häneltä.

Sinulla on oikeus kysyä, miten kauppa todella toimii ja miten ratkaisut toteutetaan ja jos tekijä ei osaa selittää asiaa niin, että sinä sen ymmärrät, niin siihen ei tarvitse tyytyä.

Sinä olet potentiaalinen maksava asiakas suunnittelijalle ja jos hän ei sitä ymmärrä, niin hänellä lienee sitten riittävästi töitä ilman sinuakin.

Pyydä tekijää kertomaan, miksi hän ehdottaa tiettyä järjestelmää

Järjestelmän tulisi olla helppo käyttää ja päivittää ja sen pitäisi olla toimintavarma myös tulevaisuudessa.

Jos suunnittelija ehdottaa ainoana vaihtoehtona alusta asti koodattua, personoitua kauppaa, niin älä suostu siihen ensi-istumalta. Räätälöinti voi kuulostaa hienolta, mutta järjestelmän toimivuudesta ei ole mitään takuuta pitkällä aikavälillä – ja lisäksi sen teko nostaa kustannuksia merkittäväksi.

Verkkokaupan tietoturva on oltava ehdoton ominaisuus

Kysy myös, millaisia tietoturvaratkaisuja suunnittelijalla on kaupan suojaamiseksi.

Verkkokauppaa varten tarvitaan aina maksuliikenteen arvoa vastaava, vakuutettu suojaussertifikaatti. Sellainen maksaa palveluntarjoajasta, vakuutetun maksuliikenteen arvosta ja lisäominaisuuksista riippuen jotain 30-500euron väliltä.

Pelkkä webhotellin ilmainen SSL-sertifikaatti ei siis riitä, kun on kyse verkkokaupasta. Sertifikaatti, jossa on maksuliikenteen vakuutus, on pelastuksesi, jos joku kaikista suojauksista huolimatta pääseekin hakkeroitumaan kauppaasi. Vain maksullinen ja vakuutettu sertifikaatti korvaa rahallisia menetyksiä.

Lisäksi julkaisujärjestelmä on hyvä olla suojattu erillisillä toiminnoilla, kuten palomuurilla, kirjautumisen estolla muusta kuin tietystä IP-osoitteesta, kirjautumisen salliminen vain personoiduilla tunnuksilla sekä roskapostin estolla (jos kaupassa on asiakaschat-toiminto tai blogi).

Näyttö tekijän toteuttamista verkkokaupoista kertoo osaamisesta

Pyydä aina näyttöä jo toteutuneista tai työn alla olevista verkkokauppaprojekteista. Kysy kuinka kauan niiden tekoon on kulunut aikaa ja millaisia ratkaisuja niihin on tehty.

Jos tekijällä ei ole aiempia näyttöjä, mutta haluat palkata hänet (jokaisen pitää tietysti aloittaa jostain!), niin tee kirjallinen sopimus siitä, mitä toimintoja kaupalle haluat ja missä aikataulussa.

Tee aina kirjallinen sopimus!

Ylipäätään on toki tärkeää tehdä kirjallinen sopimus siitä, mitä verkkokaupalta haluat. Sinun ei tarvitse kuitenkaan olla asiantuntija oikeissa sanavalinnoissa. Tärkeintä on, että, sekä sinulle että tekijälle, on selvää mitä ja mistä on sovittu, ja että se myös näkyy sopimuksessa.

Sähköpostitse toimitettu tilausvahvistus riittää sopimuksen syntymiseen, koska se katsotaan kirjalliseksi dokumentiksi.

Pyydä tarjous rohkeasti, se ei sido sinua mihinkään

Tarkemman tarjouksen saat aina pyytämällä sellaista suoraan suunnittelijalta.

Kerro tarjouspyynnössäsi, millaisia tuotteita olet suunnitellut myyväsi kaupan kautta ja mitä toimintoja haluaisit kaupassa olevan. Toimintojen kuvaukseksi riittää vaikka omassa elämässäsi koettujen käyttökokemusten pohjalta tehty kuvaus toiminnosta, sen ei siis tarvitse olla tekninen.

Hyvä suunnittelija kyllä ymmärtää sen pohjalta, mitä haluat.

Lisäksi on hyvä kertoa, mikä on kaupan potentiaalisten asiakkaiden kohderyhmä (nuoret, aikuiset, keski-ikäiset, vanhukset jne.), koska se vaikuttaa oleellisesti kaupan käyttösuunnitteluun. Sekä toiminnallisuudesta että ulkoasusta voi esittää toiveita jo tässä kohden vaikkapa antamalla omasta mielestä kivasti toimivien kauppojen osoitteita suunnittelijalle. Näin suunnittelija osaa jo tässä kohden arvioida, kuinka paljon toiminnallisuudet vaikuttavat tarjouksen hintaan.

Kerro myös, onko kauppasi jo toiminnassa olevan liiketoiminnan lisäosa vai tuleeko se olemaan esimerkiksi päätulonlähteesi. Nämä vaikuttavat merkittävästi suunnitteluun.

Suunnittelija harvoin tarjoaa ilmaa tarjouksessaan

Jokaisella tekijällä on oma hinnoittelunsa, johon tarjous perustuu.

Siksi ei voi suoraan sanoa, että yhden suunnittelufirman antama 5000e tarjous on täysin utopistinen hinnaltaan, koska todennäköisesti tarjouksen sisältö on sitten hyvin pitkälle erilainen kuin vaikka yksinyrittäjän antama 1500e tarjous.

Isolla firmalla on myös enemmän kiinteitä kuluja kuin yksityisyrittäjällä ja myös heidän kohderyhmänsä on todennäköisesti erilainen.

Häpeilemätön itsekehupätkä

Useimmat tämän alan toimijat haluavat kasvaa ja haalia aina vaan isompia asiakkaita. Itse olen valinnut toisen tien.

Teen töitä pääsääntöisesti nais-pienyrittäjien kanssa, vaikken miehiäkään kiellä yhteyttä ottamasta. Olen yksinyrittäjä itsekin, joten ymmärrän hyvin kaltaisteni haasteita ja autan heitä mielelläni osaamisellani.

Olen kokenut ison bisnesmaailman työskennellessäni monikansallisessa teollisuuskonsernissa 2000-luvun alussa ja todennut, että se ei ole minun juttuni.

Haluan tietää, kenen kanssa olen tekemisissä ja työskennellä suoraan asioista päättävän ihmisen kanssa. Raha ei ole se ainoa asia, jolla on merkitystä.

Minulle tyytyväiset asiakkaat ovat sydämen asia ja parhaiten koen onnistuneeni työssäni silloin, kun asiakas ottaa aina yhteyttä minuun uuden tarpeen kohdalle tullessa.

Toteutan räätälöityjä nettisivu- ja verkkokaupparatkaisuja WordPressillä ja sen verkkokauppalisäosalla Woocommercella. Autan mielelläni myös silloin, jos haluat räätälöidä MyCashFlow-verkkokauppasi ulkoasun. Teen lisäksi kaikkea graafisen suunnittelun alalta, eli muun muassa logoja, esitteitä, kirjoja ja kuvitusta.

Aloitin vuoden 2019 alussa opiskelemaan koodausta, ja sitä mukaa kuin osaamista kertyy, niin siirrän sen suoraan tekemiseenikin. Ennestäänkin enemmän räätälöidyt toteutukset ovat siis jatkossa mahdollisia.

Olen työskennellyt jo vuosia muun muassa Laatikkokaupan ja heidän kivijalkakauppansa Tapanilan Storen kanssa sekä kauneudenhoitotuotteita myyvän Epicaren kanssa.

Hinnoistani

Olen lähtökohtaisesti asettanut hintani sellaiselle tasolle, että ne sopivat yksin- ja pienyrittäjän budjettiin. En havittele massiivista voittoa työlläni, minulle muiden auttaminen on tärkeämpää.

Minulla on alan koulutus ja merkittävän mittainen käytännön työkokemus niin suunnittelutyöstä kuin markkinoinnistakin. Minulla on siis näkemystä niin nettisivuja kuin verkkokauppaakin tehdessä siihen, miten lopputulos palvelee asiakastani parhaalla mahdollisella tavalla.

En kuitenkaan tee vain nettisivua tai verkkokauppaa vaan teen toimivan ratkaisun asiakkaan tarpeeseen.

Siksi en aina ole se halvin mahdollinen tekijä.

Ajattele verkkokaupan hintaa aina sijoituksena oman yrityksesi tulevaisuuteen. Et ole ostamassa ratkaisua tähän hetkeen vaan jotain, jonka pitää toimia myös vielä parin vuoden päästäkin.

Sinua saattaa myös kiinnostaa nämä

Olen listannut suuntaa-antavia hintoja hinnastooni, joista saat käsitystä siitä, mitä mikäkin työ maksaa. Teen kaikki työt mielelläni aina urakkatarjouksella, jolloin kustannukset pysyvät kohtuullisina ja minun ei tarvitse tuijottaa kelloa töitä tehdessäni.

Voit tutustua toteuttamiini verkkosivu- ja verkkokauppaprojekteihin työnäytesivullani.

Voit myös kysyä lisää lähettämällä sähköpostia, ottamalla yhteyttä yhteydenottolomakkeella tai pyytää suoraan tarjouksen tarjouspyyntölomakkeella.