Hakukoneoptimointi on koko ajan tärkeämmässä roolissa pienyrityksen markkinoinnissa. Mitä enemmän näkyvyydestä joutuu maksamaan sosiaalisessa mediassa, sen enemmän ”ilmainen” näkyvyys hakukoneissa kiinnostaa.

Optimointia tekevät myös mielellään mainostaa hommaa vaikeana, mutta ei se sitä välttämättä ole. Kokosin alle selkeän 7 kohdan listan toimenpiteistä, joiden avulla pienyrittäjä voi ihan itse parantaa sivustonsa hakukonenäkyvyyttä vuonna 2018.

1. Selkokieliset URL-osoitteet ja selkeä palveluasi/tuotettasi kuvaava sisältö, jota Googlen hakurobotin on helppo lukea

Huolehdi siitä, että sivustosi käyttää selkokielisiä URL-osoitteita eikä sekalaista kirjain-merkki-numero-osoitteita. Katso esimerkiksi, mitä tällä sivulla lukee selaimesi osoitekentässä. Sivustosi osoiterakenne pitäisi olla vastaavannäköinen.

Sivustolla olevassa tekstisisällössä tulee käyttää sekä sitä avainsanaa, jolla halutaan hakukoneissa löytyä, että siihen liittyviä muita, olennaisia termejä (seuraavissa kohdissa tarkemmin niiden löytämisestä).

Käytä alt-tekstikuvauksia

Muista myös lisätä kaikkiin kuviin ja muihin mediaelementteihin vaihtoehtoinen tekstikuvaus. Parhaimmillaan se on kuvassa olevien asioiden kuvaus tekstimuodossa. Tämä siksi, että hakurobotit kun eivät osaa katsoa kuvia tai videoita, joten niille pitää kertoa, mitä niissä tapahtuu.

2. Asiakkaan ja/tai kohderyhmän tarpeisiin ja kysymyksiin vastaava sisältö

Hakukoneoptimointivinkit vuonna 2018 - web-suunnittelija Eeva Lamminen

Niin kuin kaikessa muussakin yritystoiminnassa, myös hakukonenäkyvyyden kannalta olennaisinta on, että sivustosi sisältö on tehty asiakaslähtöiseksi.

Hyvää hakukonenäkyvyyttä ei voi odottaa, jos sisältö ei millään tavoin vastaa niihin kysymyksiin tai tarpeisiin, joita asiakkaallasi on.

Jos sisältösi löytyy hakutuloksista jollain termillä tai sanalla, mutta se ei ole selkeää tai ei auta asiakasta hänen tarpeessaan, niin hän poistuu sivultasi nopeasti takaisin hakutuloksiin. Samalla hän kertoo näin Googlelle, että sisältösi ei sopinut tähän nimenomaiseen hakutermiin.

Kun näitä tapahtumia on riittävästi, niin Google laskee hakukonenäkyvyyttäsi termin osalta.

Tärkeät muistaa

Huolehdi siis siitä, että sivustosi sisältö on niin hyvää, selkeästi muotoiltua, ja asiakasta hänen tarpeissaan auttavaa, että
a) se pitää käyttäjät sivustollasi, eikä aja heitä heti pois sieltä, ja
b) sitä halutaan jakaa niin muilla sivustoilla kuin somessakin.

Nämä kertovat Googlelle, että sivustollasi on hyvää asiaa, ja siten se parantaa sijoitustasi hakukonetuloksissa.

3. Olennaiset avainsanat tekstisisällössä

Hakukoneoptimointivinkit vuonna 2018 - web-suunnittelija Eeva Lamminen

Sivustollasi pitää käyttää niitä avainsanoja ja -termejä, joilla tuotettasi/palveluasi etsitään ja/tai joilla sitä kuvaillaan. Koska hakukoneet ovat robotteja, niin sisällössä pitää käyttää olennaisia sanoja, jotta ne ymmärtävät sivuston liittyvän tiettyyn aiheeseen.

Keskity käyttämään sisällöissäsi muutamaa, toimintasi kannalta olennaisimpaa avainsanaa/-termiä sekä niihin liittyvää muuta sanastoa.

Esim
tuote: villasukka
liittyviä sanoja: käsintehty, neulottu, käsityö, vaatteet, jalat jne.

Miten löydät hyviä ehdotuksia avainsanoiksi

Löydät ehdotuksia aiheeseen liittyvään muuhun, olennaiseen sanastoon tekemällä haun Googlella.

Tutki hakutuloksissa hyvin sijoittuvia sisältöjä ja kerää niistä olennaista sanastoa. Tutki myös, mitä muita asiaan liittyviä hakuja Google ehdottaa hakutulosten alapuolella.

4. Tutki hakuja tekemällä, mitä Google pitää olennaisena tietona liittyen kuhunkin hakuun

Etsi sopivat avainsanat

Mene Googleen ja tee haku sillä sanalla tai termillä, jolla haluat löytyä.

Käy sitten tuloksia läpi muutamalta ensimmäiseltä hakusivulta ja yritä selvittää itsellesi, miksi Google pitää juuri näitä tuloksia olennaisina hakemallesi hakusanalle/-termille.

Mitä tarkoitusta tulokset palvelevat tai mihin kysymykseen ne vastaavat?
Minkätyyppistä sisällöt ovat näillä hyvin sijoittuvilla sivuilla?

Näin saat näkemystä siitä, millaista ja miten toteutettua sisältöä Google arvostaa liittyen nimenomaiseen hakuun, ja voit sitten tehdä omalle sivustollesi muutoksia sen mukaan.

5. Varmista, että sivustollasi on selkeät, käyttäjää puhuttelevat otsikot ja meta-kuvaukset

Hakukoneoptimointivinkit vuonna 2018 - web-suunnittelija Eeva Lamminen

Kyllä, niillä on edelleenkin merkitystä. Mutta ei ihan niin kuin 10 vuotta sitten.

Pelkät yksittäisiä sanoja sisältävät avainsanalistat sivullasi voivat vahingoittaa sen hakukonenäkyvyyttä pahasti.

Sivustollasi tulisi olla asennettuna jokin SEO-lisäosa. WordPressille erinomaiset ovat mm. Yoast SEO ja All in One SEO.

Täytä jokaiselle sivulle ja jokaisen blogikirjoituksen yhteyteen SEO-lisäosan kenttiin sekä otsikko että meta-kuvaus, jotka
– kuvaavat sivun sisältöä, ja
– kertovat hakutuloksissa käyttäjille,
— MIKSI tämä sivu vastaa nimenomaan heidän tarpeisiinsa, ja
— MIKSI heidän pitäisi klikata sinun sivustosi linkkiä muiden sijaan.

6. Varmista, että 1) sivusi latautuu niin nopeasti kuin mahdollista, 2) se näyttää hyvältä ja 3) on turvallinen

Hakukoneoptimointivinkit vuonna 2018 - web-suunnittelija Eeva Lamminen

Sivuston pitää näyttää hyvältä ja myöskin olla helppokäyttöinen. Käyttäjän pitää helposti päästä etenemään sivustolla ja löytämään tarvitsevansa käytti hän mitä laitetta tahansa tai oli hän netissä minkälaisella yhteydellä tahansa.

Voit katsoa Googlen omalla sivuston nopeusmittarilla, kuinka nopeasti sivustosi nyt latautuu.

Huolehdi myös, että sivusto näyttää kaiken sisällön HTTPS-alun takaa, eikä pelkällä HTTP-alulla. Se on ollut tärkeä tekijä hakutulosten arvotuksessa jo kaksi vuotta, joten ihan heti sen merkitys ei varmastikaan häviä myöskään jatkossa.

7. Mieti vastaus kysymykseen: Kuka jakaisi sisältöäni ja miksi

Kuka voisi jakaa sisältöäni eteenpäin - web-suunnittelija Eeva Lamminen

Jos sisältösi vain ON netissä eikä sitä kukaan käy katsomassa tai jaa missään milloinkaan, niin sitähän ei löydy mistään koskaan.

Mitä enemmän sisältöäsi jaetaan ja sivustollesi linkitetään niin muilla sivustoilla kuin myöskin somessa, niin sen paremmin Google sivustoasi näyttää hakutuloksissa.

Älä myöskään jää vain odottamaan, että milloin muut jakavat sisältöäsi, vaan lähesty kohteliaasti niitä tahoja, joille sisältösi voisi tarjota jotain hyödyllistä JA jotka voisivat sitä taas jakaa eteenpäin tai linkittää omalle sivustolleen.

No niin, nyt on sinun vuorosi!

Tehtävät eivät siis ole mitenkään mahdottoman vaikeita ja ne vaativat pääasiassa vain vähän aikaa ja vaivaa. Tulokset voivat sen sijaan olla sijoitukseen nähden merkittävät!

Lähteenä tälle kirjoitukselle oli How to rank in 2018 by Rand Fishkin ja kuvat hain freepik.com:sta.

PS.

Jos tästä listasta oli sinulle iloa ja apua, niin jaa se somessa muille, joita se saattaisi kiinnostaa!