Uuden sisällön tuottaminen nettisivuille ei ole täysin välttämätöntä hakukonenäkyvyyden vuoksi.

Olennaista on se, että hakukoneet ymmärtävät, mistä sivustollasi on kyse, jotta ne osaavat näyttää sivusi hakutuloksissa silloin, kun juuri sinun yrityksesi tarjoamaa tuotetta tai palvelua haetaan.

Näin vanhaakin tekstiä voidaan käyttää aivan hyvin, kunhan se päivitetään ajantasaiseksi ajoittain.

Keräsin tähän kirjoitukseen muutamia olennaisia seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon nettisivujen tekstejä kirjoittaessa hakukonenäkyvyyden kannalta. Samat säännöt pätevät niin yleisiin teksteihin, blogikirjoitukseen kuin verkkokaupan tuotekuvausteksiinkin.

Avainsanat

Käytä tekstissäsi niitä avainsanoja, joilla haluat näkyä hakukonetuloksissa. Hyvä nyrkkisääntö on mainita olennaisin avainsana ja/tai sen eri taivutusmuotoja tekstin alussa, keskivaiheilla ja lopussa.

Muista käyttää myös muuta olennaisesti aiheeseen liittyvää sanastoa läpi koko tekstin. Tämä viestittää hakukoneille, ettet vain yritä kalastella hakukonenäkyvyyttä, vaan oikeasti puhut asiasta.

Löydät tätä olennaista sanastoa hakukoneen näkökulmasta
– hakemalla avainsanaa Googlella ja katsomalla, mitä sanoja löytyy hakutulosten alareunassa, hakuun liittyvistä hauista
– tutkimalla hakukoneissa hyvin sijoittuvia tuloksia ja millaista sanastoa niissä on käytetty.

Hain esimerkiksi Googlella sanaa hakukone. Se antoi tulosten alareunassa seuraavanlaisia tuloksia liittyviksi hauiksi:

 

Hakukoneoptimoidun tekstin tuotanto nettisivuille - web-suunnittelija Eeva Lamminen

Jotta kirjoittaisin hakukoneista blogiini ja haluaisin sen näkyvän Googlen tuloksissa, niin minun pitäisi mainita tekstissä ainakin muita hakukoneita, kuten Bing, sekä puhua myös parhaista hakukoneista sekä suomalaisista vaihtoehdoista.

Mitta

Verkkotekstin on hyvä olla pituudeltaan vähintään 300 sanaa. Se on puolikas A4 tekstiä ilman rivinvaihtoja.

Hakukoneet vertaavat ja arvottavat sisältöjä sen mukaan, miten ne vastaavat käyttäjien tekemiin hakuihin. Kun sisältöä on enemmän, niin sitä helpompaa hakukoneen on määrittää, vastaako teksti hakuihin.

Kaikkein optimaalisinta on tehdä mahdollisimman kattava ja lukijalle puhtaasti hyödyllinen asiateksti (siis ei katalogi tai esite), joka kattaa sivustosi/tuotteesi/palvelusi aiheen tai jonkun sen osa-alueen kauttaaltaan.

Tällainen teksti on mitaltaan noin 3000-4000 merkkiä ja antaa lukijalleen kattavan käsityksen esim tuotteen käytöstä tai vinkkejä asiakkaan omaan toimintaan.

Kappalejako

Äidinkielen tunnilla oppimasi sääntö vähintään kolmen lauseen mittaisesta kappaleesta pätee verkkotekstissä vain, jos lauseet ovat lyhyitä.

Yksi pitkä lause voi olla aivan hyvin yksi kappale verkkotekstissä.

Useimmat käyttäjät selaavat nettiä nykyisin joko puhelimella tai tabletilla ja pitkän tekstikappaleen lukeminen on työlästä pieneltä näytöltä.

Siksi tekstin hajauttaminen väleillä on tärkeää.

Käytä väliotsikoita

Jos et millään muuten pysty katkomaan tekstiä lyhyemmiksi kappaleiksi, niin käytä väliotsikoita, jotka auttavat tekstin nopeaa läpisilmäilyä.

Väliotsikoiden käyttö on muutenkin hyödyllistä, koska ne auttavat lukijaa myös jäsentämään sisältöä ja kertovat siitä, mitä tekstissä on tulossa.

Auta lukijaasi lukemaan tekstiäsi!

Mitä selkeämmin teksti on muotoiltu ja mitä helpompi se on lukea, sen kauemmin se pitää lukijan sivullasi.

Hakukoneet ymmärtävät käyttäjän sivullasi viettämän ajan positiiviseksi, ja siten käyttäjän pitäminen sivullasi mahdollisimman kauan suttaa sivusi hakukonenäkyvyyden parantamisessa.

Keskity yhteen aiheeseen per kirjoitus

Älä anna tekstin rönsyillä, ellet kirjoita päiväkirjamaista blogia. Mene asiaan heti alusta ja pidä sisältö tiiviisti valitsemassasi aiheessa.

Asiakkaasi ei kuluta aikaa sivullasi yhtään sen pidempään kuin mitä siihen annat syytä.

Muista kuitenkin käydä läpi kaikki olennainen, ja linkittää kirjoitukseen muuta sivustollasi olevaa sisältöä, jos sellaista on. Mitä paremmin selvität jonkun asian lukijalle, sen pidempään hän viettää aikaa sivustollasi.

Hyvä otsikointi

Kerro jo heti otsikossa, mistä tekstissä on kyse.

Mieti, millä sanoilla tai lauseilla asiakkaasi hakee sisältöä hakukoneesta ja mitä kysymyksiä hän esittää, kun hän etsii tietoa sinun tuotteestasi tai palvelustasi. Useimmat käyttäjät eivät enää hae yksittäisiä sanoja hakukoneilla, vaan he kysyvät niiltä kysymyksiä samaan tyyliin kuin tämän tekstin otsikko on muotoiltu.

Toki paikkakunta ja tuotesana ovat myös tärkeitä, mutta eivät yksinään.

Teknisiä huomioita sisällön kirjoittamisesta nettiin

  1. Huolehdi siitä, että blogisi, ja koko sivustosi, osoiterakenne on sellainen, että tekstin otsikko näkyy osoitekentässä. Jos siellä on vain epämääräinen merkkijono, jossa otsikkoa ei näy, niin pyydä sivustosi ylläpitäjää muuttamaan se. (Pyydä ylläpitäjää lisäämään sivullesi samalla lisäosa, joka ohjaa vanhat osoitteet uusiin. Näin vanha hakukonenäkyvyys säilyy.)
  2. Linkitä sivustollasi olevaa, aiheeseen liittyvää sisältöä myös blogikirjoituksiisi. Näin kerrot hakukoneille, että sivustollasi on muutakin sisältöä kuin vain yksittäisiä blogikirjoituksia.
  3. Linkitä myös ulkopuolisia sivuja teksteihisi. Ne antavat tietoa hakukoneille sivusi levittäytyneisyydestä ja parantavat hakukonenäkyvyyttä jonkin verran.
  4. Muista kuitenkin, että sivuston täyttäminen pelkillä linkkeillä ja avainsanoilla voi pahimmillaan ajaa sivusi hakukoneboikottiin, josta voi olla vaikea päästä pois. Järki käteen siis.

Lopuksi

Älä jätä tekstien julkaisua somessa vaan yhteen kertaan! Jos jokin sisältö on ajankohtaista myös myöhemmin, niin voit aivan hyvin sitä jakaa somessa uudestaan ja uudestaan. Hyvä teksti toimii markkinoinnissasi pitkään.

Jos et kerta kaikkiaan vaan ole tekstintuottaja, niin hoida silloin sivujesi hakukonenäkyvyysasiat kuntoon asiantuntijan kanssa ja keskity tekemään sivujesi markkinointia sosiaalisen median kautta visuaalisesti kuvilla ja videoilla.