Tämän nörtin harrastuksetkin tuppaavat usein omaa työtä, eli nettisivujen tekoa ja ylläpitoa.

Ylläpidän harrastuksekseni TomHiddlestonNews.com-fanisivustoa (myöhemmin TWHnewsCom), joka keskittyy jakamaan englantilaisen näyttelijän Tom Hiddlestonin töihin liittyviä uutisia. Tomilla on kansainvälinen, muutaman miljoonan seuraajan kokoinen faniyhteisö, ja sivustoni on tuon faniyhteisön aktiivisen osan pääuutiskanava.

Olen ylläpitänyt sivustoa jo yli 3 vuotta ja olen sen aikana oppinut yhtä jos toista hakukonenäkyvyydestä ja sosiaalisen median käytöstä.

Pohjatietoa sivustosta ja sen somekanavista

Sivusto jakautuu kahteen osaan:

  • WordPress-pohjaiseen pääsivustoon TomHiddlestonNews.com, jossa sisältö on täysin asiasisältöistä ja keskittyy pelkästään uutisiin Tom Hiddlestonin menneistä ja tulevista töistä sekä esiintymisistä esimerkiksi ohjelmissa ja tapahtumissa
  • Tumblr-sivustoon Tumblr.TomHiddlestonNews.com, jossa on uutisten lisäksi fanien tuottamaa sisältöä, aihetta sivuavia julkaisuja ja enemmän kuvajulkaisuja kuin pääsivustolla.
    • Tumblrissa sivustolla on noin 8000 seuraajaa.
    • Julkaisut saavat keskimäärin 300 reagointitoimintoa per julkaisu, parhaat kymmeniä tuhansia.
    • Julkaisujen ikä on myös pidempi kuin muissa sosiaalisen median kanavissa, koska ne ovat samalla myös blogikirjoituksia. Vanhoihinkin julkaisuihin saatetaan reagoida vielä vuosienkin päästä, koska ne ovat arkistointiominaisuuksien avulla helposti löydettävissä.

Lisäksi sivustolla on aktiiviset Twitter– ja Instagram-tilit, joita seuraa yhteensä yli 5000 käyttäjää. Vuosittain tilin twiitit saavat noin 200000 näyttöä ja instagram-postaukset keskimäärin 50000 näyttöä.

Sivuston käyttäjämääristä

Varsinaista sivustoa ylläpidetään aina, kun jotain uutta julkaistavaa on. Tämä tarkoittaa, että sivustolla saattaa olla hiljaisempaakin aina ajoittain, joskus jopa kuukausien tauko julkaisujen teossa.

Tästä huolimatta kävijöitä varsinaisella uutissivustolla on keskimäärin noin 3000 per kuukausi. Määrät vaihtelevat luonnollisesti sen mukaan, kuinka paljon uutisia on kerrottavana.

Sivuston bounce rate (eli välittömän sivulta poistumisen prosenttimäärä) on keskimääräistä merkittävästi matalampi, noin 10% luokkaa (norm. noin 70%). Se kertoo siitä, että sivusto löytyy hakukoneista oikeilla hakusanoilla.

Tom Hiddleston News käyttäjämäärät kesäkuu-elokuu 2018

Pääsääntöisesti sivustolle tullaan hakukoneiden kautta, joista suurimpana Google. Sen jälkeen tulevat Bing ja Yahoo.

Liikenteen lähteet kesäkuu-elokuu 2018 LIikenteen lähteet hakukoneittain

Vaikka kaikki sisällöt jaetaankin myös sosiaalisessa mediassa, niin se tuo hyvin vähän liikennettä kuitenkin sivustolle itsessään. Tämä johtuu siitä, että sisältöjä ei jaeta sosiaaliseen mediaan toistuvasti. Jos näin tekisin, niin todennäköisesti sivuston kävijämäärätkin kasvaisivat ennestään.

Liikenteen lähteet sosiaalisessa mediassa

Kannattaa myös huomata, että Tumblrista tulee liikennettä todella vähän siitä huolimatta, että siellä on aktiivinen seuraajakunta. Tumblr on lähtökohtaisesti blogipohja ja kaikki julkaisut tehdään sinne kokonaisuudessaan ja korkeintaan linkitetään varsinaiselle sivustolle. Siten käyttäjillä on hyvin vähän syytä tulla Tumblrista varsinaiselle uutissivustolle.

Miten somekanavia ylläpidetään

Tumblr

Tumblr on sosiaalisen median kanavista ykkönen, koska suurin kohderyhmä on siellä.

Tumblr on erikoinen somekanava siinä suhteessa, että siellä julkaisut keskittyvät lähes poikkeuksetta yksinomaan jonkun muun aiheen kuin itsen ympärille. Tämä pätee sekä bisnestä tekeviin tahoihin että yksityisiin käyttäjiin. Se on tästä johtuen myös hyvin yhteisöllinen kanava ja sen suurin käyttäjäkunta onkin erilaisissa faniyhteisöissä.

Tumblriin julkaistaan uutta sisältöä aina kun sitä on. Tumblrin yhteisöllisestä luonteesta johtuen siellä julkaistaan myös muita uutisia, kuten faniyhteisöön liittyviä uutisia ja tapahtumia, fanitaidetta, kuvia ja videoita.

Kuvat ja videot toimivat Tumblrissa paremmin kuin pelkät tekstijulkaisut, joten lähes kaikki julkaisut siellä ovat jompaa kumpaa tavalla tai toisella.

Tumblrille ominaista on myös se, että yleisö siellä on erittäin lojaalia hyviksi ja hyödyllisiksi kokemilleen toimijoille, ja reagoi aina, kun jotain julkaistaan, myös hiljaisemman kauden jälkeen. Tämä kertoo siitä, että osa seuraajista on aktivoinut tilini puhelinilmoitukset, jolloin he saavat ilmoituksen aina, kun julkaisen jotain. Lisäksi myös muut isot käyttäjätilit, eli sellaiset, joilla on itsellään myös tuhansia seuraajia, uudelleenjulkaisevat sisältöä eteenpäin, koska se liittyy heidän aihepiiriinsä ja se on neutraalia ja asiapitoista.

Twitter

Twitter on somekanavista kakkosena, jossa julkaistaan sisältöä päivittäin.

Sisältö on uutisten lisäksi täysin Twitterille ominaisia, eli osallistun esim erilaisiin haasteisiin ja viikottaisiin teemapäiviin, jotka liittyvät tilini aiheeseen. Näitä voivat olla esim Tomin tuleviin tai menneisiin töihin tai hänen mielenkiinnon kohteisiinsa liittyvät aihepiirit.

Tomin yksi suuri mielenkiinnon kohde on Shakespeare, joten hyvänä esimerkkinä näistä teemapäivistä käy #ShakespeareSunday, joka on jokasunnuntainen teemapäivä Twitterissä. Jokaiselle sunnuntaille hashtagin perustaja asettaa jonkun aihepiiri, johon liittyen käyttäjät jakavat tuossa hashtagissa lainauksia Shakespearen näytelmistä ja muista kirjallisista tuotoksista.

Instagram

Instagram tulee kanavista kolmosena, jossa julkaistaan sisältöä yleensä muutaman kerran päivässä.

Julkaistava sisältö on Instagramin luonteesta johtuen aina kuvia tai minuutin mittaisia videoita. Teen myös aina tarvittaessa story-julkaisuja ja joskus julkaisen siellä myös henkilökohtaisia ajatuksia ja näkemyksiä ja esitän kysymyksiä faniyhteisölle.

Liitän kaikki kuvat ja videot sopiviin hashtageihin, joita saan myös ajoittain Instagramin explore-sivulle näkyviin. Tämä kertoo siitä, että näitä kuvia tai videoita katsotaan paljon, jolloin Instagram itsenäisesti nostaa videon näkyviin suuremmalle käyttäjäjoukolle.

Hiljaisempina kausina sisältöä saatetaan julkaista myös vain muutaman kerran viikossa. Oli julkaisutahtini mikä tahansa, niin siitä huolimatta pidän kanavaa silmällä päivittäin ja kommunikoin faniyhteisössä aktiivisesti vaikken julkaisisikaan mitään itse.

Tämä tarkoittaa, että seuraan myös muita faneja, seuraan hashtageja ja käyn tykkäämässä ja kommentoimassa muiden kuvia ja videoita.

7 asiaa, jotka olen oppinut tämän 3 vuoden aikana kun olen pyörittänyt uutissivustoa ja sen somekanavia

Tunne yleisösi

Tämä on vuosien aikana käynyt kristallinkirkkaasti selväksi. Seuraa, miten yleisösi reagoi julkaisuihisi ja tee vain sitä mikä toimii. Muu ei kannata.

Tämä voi myös tuntua itsestäänselvältä, mutta se ei sitä ole.

Jos tekisin yhtään aiheen ohi meneviä julkaisuja missään kanavassa, niin tilejäni seuraavat olisivat ihmeissään mistä se johtuu. He ovat tottuneet saamaan tietyn aihepiirin sisältöä kanavoiltani ja sitä he myös haluavat.

Mieti jo tiliäsi perustaessa, että mikä tulee olemaan lähestymistapasi ja aiheesi. Sen jälkeen pysy valituissa.

Ole ajantasainen ja/tai anna persoonasi näkyä

Parhaan näkyvyyden saamiseksi ole joko ensimmäinen, joka julkaisee tai jakaa jonkun uutisen TAI ota aiheeseen näkökulma, jota kukaan muu ei ole vielä ottanut.

Tämän lisäksi persoonalliseen ja omannäköiseen viestintään reagoidaan paljon mieluummin ja positiivisemmin kuin pelkkään muiden julkaisujen jakamiseen.

Jokaisella on jotain erityistä sanottavaa tai joku erityinen tapa sanoa se. Ihan jokaisella.

Erotu

Mieti, mikä on lähestymistapasi tiettyihin asioihin ja sitten pidä kiinni valitusta linjasta.

Yleensä helpoin linja pitää on olla aito ja sellainen, että myös sinun oma persoonasi välittyy viestinnän läpi. Silloin sinun ei tarvitse miettiä, meneekö joku juttu valitun linjan mukaisesti vai ei, koska se tulee luonnostaan.

Ole positiivinen

Sinusta ja toiminnastasi jää aina jälki julkaistessasi internetiin. Jokaisesta toiminnosta jää myös mielikuva muille käyttäjille.

Jos olet aina posiviinen ja rakentava kritiikin suhteen (sekä annetun että saadun), sinusta pidetään ja sinun toimintaasi halutaankin tukea. Kukaan ei pidä draamakuningattarista tai turhan valittajista.

Se ei tarkoita, etteikö asioita saisi kritisoida. Kannattaa kuitenkin keskittyä olennaiseen ja aiheisiin, jotka liittyvät toimintaasi.

Tunne aiheesi läpikotaisin ja ole aktiivinen

Kun olet intohimoinen jostain, niin se huomataan ja sitä arvostetaan. Ole aidosti innoissasi asiastasi.

Osallistu myös keskusteluun ilman, että sinua siihen kannustetaan. Jos et tee itse uutta julkaisua tai oma julkaisusi ei herätä keskustelua (Instagramissa tai twitterissä), niin seuraa muiden julkaisuja ja keskustelua vaikka jossain tietyssä hashtagissa ja osallistu kommentoimalla niitä!

Näin löydät myös itsellesi uusia seuraajia ja uusia seurattavia.

Kun olet aktiivinen myös muilla tavoin kuin itse tekemällä julkaisuja, niin silloin ei ole väliä julkaisetko jotain kerran pari viikossa vai päivittäin monta kertaa, koska sinun julkaisujasi halutaan seurata ja niihin reagoidaan.

Ole vain niissä kanavissa, joissa siitä on jotain hyötyä

Sivustollani on edellämainittujen lisäksi myös Facebook-sivu, mutta sen aktiviteetti on niin pientä, ettei sen aktiivisessa ylläpitämisessä automatisoituja julkaisuja enempää ole mitään mieltä. Tässä kohden FB itse on suurin este FB-sivun toimivuudelle. Sivun julkaisujen saaminen näkyviin vaatisi niin suuren ajallisen tai rahallisen panostuksen, ettei siinä ole mitään mieltä, kun kyseessä on kuitenkin voittoa tuottamaton fanisivusto.

Tumblr, twitter ja instagram sen sijaan saavat reagointeja päivittäin useita kymmeniä ja yhdelläkin julkaisulla saan niitä helposti lisää näissä kanavissa. En siis tuhlaa aikaani Faceen vaan olen aktiivinen vain siellä mistä siitä on eniten hyötyä.

Huolehdi, että nettisivullasi on aiheeseen liittyvää sisältöä monipuolisesti

Se vaikuttaa olennaisesti sivujen näkymiseen eri hakukoneiden hakutuloksissa.

Kirjoita aiheestasi monipuolisesti. Voit myös antaa oman näkökulman muiden kirjoituksiin. Näin kasvatat oman sivustosi sisältöä ja pidät kuitenkin sisällön uniikkina. Verkkokaupan kohdalla huolehdi siitä, että tuotteiden tuotekuvaukset on suunniteltu huolella siten, että ne antavat mahdollisimman paljon tietoa tuotteista.

Merkittävä määrä asiapitoista, kohderyhmän mukaan keskitettyä sisältöä pitävät sivuston korkealla tuloksissa täysin ilman maksullista mainontaa myös silloin, kun mitään uutta sivulle lisättävää ei ole.

TomHiddlestonNews.com löytyy hakemalla Googlella sanoilla Latest News on Tom Hiddleston tai sen varianteilla poikkeuksetta ensimmäiseltä sivulta ja parhaimmillaan 5 ensimmäisen joukosta. Voit vaikka kokeilla itse tästä.

Yli 12 miljoonan hakutuloksen joukosta tämä osumatarkkuus on aika kova juttu, noin niin kuin ihan harrastuspohjalta ylläpidetylle sivustolle.

Ja päälle vielä pari bonusta:

Muista myös, että kaikki somekanavat käyttävät nykyään algoritmia, joka arvottaa julkaisuja sen mukaan näkyviisi kuin niihin reagoit. Tämä pätee myös muihin käyttäjiin. Älä siis pelkää, kaikki eivät näe kerralla kaikkia sinun tekemiäsi julkaisuja.

Aikaa on päivässä vain 24 tuntia. Älä siis pelkää hylätä toimimatonta kanavaa tai sellaista, jonka käyttöä et koe itsellesi mieleiseksi ja helpoksi.

Markkinointia on tehtävä joka tapauksessa, joten miksi tekisit siitä itsellesi pakollisen riipan, joka vain ahdistaa ja harmittaa. Uusia kanavia tulee ja menee. Keskity niihin, jotka toimivat sinun tapauksessasi.