MITEN LOGON HINTA MÄÄRÄYTYY

Mikä logon suunnittelussa maksaa


Logon hinnan muodostuminen eli miksi logon teko maksaa sen mitä maksaa

Logon hintaan vaikuttaa todella moni asia:

– asiakkaan tarpeet ja toiveet,
– logon käyttötarkoitus,
– logon käytön laajuus ja näkyvyys,
– asiakkaan firman koko,
– suunnittelutyön määrä, sekä
– tekijän osaaminen, kokemus ja koulutus.

Ei ole yhdentekevää, kuka logon tekee

Logo on yrityksesi tai tuotteesi kasvot.

Sen avulla yrityksesi/tuotteesi tunnistetaan kaikkialla, oli se sitten oikeassa elämässä, esittessä tai netissä.

Se auttaa mielikuvien luomisessa yrityksestäsi ja se kertoo yrityksestäsi enemmän kuin tuhat sanaa.

Siksi ei ole lainkaan yhdentekevää, kuka sen tekee ja miten.

Logo ei synny päivässä tai parissa

Logon suunnitteluun kuluu aikaa, koska sen muotokielen, fonttien, värien ja asiakkaan ajatusten tulee kohdata siten, että logo todella on asiakasyrityksen näköinen. Mitä laajemmasta käyttötarkoituksesta on kyse, sen enemmän on yksityiskohtia ja näkemyksiä, joita ei voi jättää huomiotta suunnitteluvaiheessa.

Ei uutta logoa vain uuden vuoksi

Logoa ei myöskään kannata lähteä muuttamaan ihan vaan siksi, että vanha tuntuu, no, vanhalta. Voi nimittäin olla, että asiakkaasi ovat niin sitoutuneet vanhan logon avulla luotuun mielikuvaan, että uusi logo rikkoo sen ja asiakkaat eivät tunne yritystäsi/tuotettasi enää omakseen.

Tässä syy muun muassa siihen, miksi Coca-Colan tai Sonyn logo ei ole muuttunut oikeastaan mihinkään vuosien saatossa.

Alusta asti ajatuksella suunniteltu logo toimii vuosikymmentenkin päästä.

Asiakasyrityksen koko ja varallisuus vaikuttaa

En tee kaikille asiakkaille logoa samaan hintaan, koska mielestäni ei ole reilua ottaa samaa hintaa vakavaraiselta yritykseltä ja aloittavalta yksinyrittäjältä, koska kummankin resurssit ovat erilaiset.

Siksi en myöskään pysty antamaan täysin varmaa arviota hinnasta ennen kuin tiedän asiakkaasta ja hänen tarpeistaan enemmän.

Hintahaitari

Yleisesti tekemieni logojen hinta vaihtelee 400-1000€ välillä riippuen kaikista tässä kirjoituksessa mainituista seikoista.

Jos asiakkaalla on olemassa elementtejä, jotka hän haluaa logoon mukaan, niin suunnittelutyön määrä on tietysti vähäisempi. Silloin logon teko on vähän edullisempaa ja hinta on todennäköisesti jossain 100-300€ luokassa.

Jos sinulla on jo logo, mutta se tarvitsee vektoroida, niin sekin onnistuu. Lue vektoroinnista lisää täältä.

Käyttötarkoitus ja käytön laajuus

Logoa suunnitellessa otan huomioon sen käyttötarkoituksen, käytön laajuuden ja näkyvyyden.

Ne vaikuttavat hintaan, koska logossa kyse on tekijänoikeuden alaisesta tuotteesta.

Jos logo tulee esimerkiksi käyttöön kansainvälisesti, ei olisi kovin reilua, että logon suunnittelija saa logon suunnittelusta vain muutaman pennosen, jos logo auttaa kuitenkin tuomaan merkittävät tulot asiakasyritykselle.

Yksinyrittäjä tuskin ihan heti on siirtymässä maailmanlaajuiseksi massiiviseksi toimijaksi, jolloin logon hintakin on merkittävästi pienempi.

Minun osaamiseni, kokemukseni ja koulutukseni

Oma osaamiseni, kokemukseni ja koulutukseni vaikuttaa luonnollisesti. Eihän harjoittelijalle ja 15 vuotta talossa olleellekaan työntekijälle makseta samaa palkkaa.

Olen koulutettu graafinen suunnittelija, ja minulla on markkinointiviestinnän tradenomin sekä medianomin (amk) tutkinnot. Olen tehnyt graafisen alan töitä koko tämän vuosituhannen ajan ja siten minulla on yli 17 vuoden työkokemus alalta.

Olen urani aikana tehnyt ihan kaikkea, mitä tällä alalla voi tehdä, joten kokemukseni ei suinkaan ole ihan mitätön:
– olen suunnitellut ja taittanut esitteitä, kirjoja ja kaikenmaailman lippulappuja,
– suunnitellut visuaalisia ilmeitä kansainvälisille tapahtumille,
– tehnyt markkinointiviestintää monikansallisessa teollisuuskonsernissa,
– tehnyt nettisivuja jo yli 10 vuotta ja
– olen ollut projekteissa niin asiakkaana kuin toimittajanakin ja ymmärrän molempien näkökulmaa.

Minulla siis on kokemusta ja näkemystä alalta ja se takaa, että saat juuri sinun tarpeisiisi sopivan, monikäyttöisen ja käyttökohteesta riippumatta toimivan, ajattoman logon.

Tekemäni logo on uniikki design-tuote

Minun tekemäni logo on uniikki ja juuri sinulle, sinun tarpeisiisi alusta loppuun asti suunniteltu. Se on kotimainen uniikki – ja kotimainen – design-tuote, joka kestää käytössä pitkään.

Netissä on tietysti olemassa logopankkeja, joista voi ostaa oman logon pieneen hintaan. Monet todella edullisesti logoja tekevät suunnittelijat käyttävät näitä pankkeja asiakastöissään ja niistä saakin nopeasti ihan toimivia logoja. Niistä voi myös yrittäjä itse ostaa logon, jonka sitten itse viimeistelee itselleen sopivaksi, jos ei halua teettää logoa kenelläkään.

Näiden logopankkien käytössä ei sinänsä ole mitään vikaa enkä mollaa ketään, joka niitä käyttää. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Harva suunnittelija kuitenkaan ostaa yksinoikeuslisenssiä asiakkaalleen, vaan ainoastaan ns. kertakäyttölisenssin. Se tarkoittaa, että samanlainen logo saattaa olla sitten myös jollain muulla käytössä – vaikkei tietenkään välttämättä Suomessa. Nämä logot eivät myöskään usein ole ajattomia vaan usein hyvinkin trendikkäitä ja siten ne näyttävät helposti vanhalta jo parin vuoden päästä.

Koska haluan, että asiakkaani saa juuri sellaisen logon kuin hän haluaa ja tarvitsee, teen kaikki logot aina alusta asti itse.

Jos tämä on ok…

Tutustu tekemiini logoihin ja muihin suunnittelutöihini portfoliossani. Jos visuaalinen tyylini miellyttää, niin ota yhteyttä ja jutellaan lisää!