WordPress-pohjaisten sivustojen ja verkkokauppojen teko

Olen käyttänyt WordPressiä tekemieni sivustojen pohjana jo vuodesta 2011. Vuonna 2014 otin palveluvalikoimaani mukaan verkkokauppojen rakentamisen Woocommerce-lisäosalla. Rakennan nykyisin vuosittain noin 10-15 WordPress-pohjaista sivustoa ja verkkokauppaa.

Alusta asti minulla on ollut punaisena lankana sivustojen tekemisessä ajatus siitä, että asiakkaani pitää pystyä ylläpitämään sivustoaan itsenäisesti niin halutessaan. Sivustolla ei saa olla liian monimutkaisia ratkaisuja eivätkä mitkään sisältöpäivitykset saa vaatia enempää kuin normaalia tietokoneenkäyttökokemusta.

Lisäksi ajatuksenani on aina tehdä ratkaisu, joka sopii ennen kaikkea asiakkaan tarpeisiin ja budjettiin. En keksi pyörää joka kerta uudelleen, vaan käytän hyväkseni valmiita lisäosia ja teemapohjia. Näin pystyn arvioimaan rakennusprojektin keston ja kustannuksen jo melkolailla etukäteen. Teenkin mielelläni sivustot ja verkkokaupat urakkatöinä.

KEHITYSTYÖ JA RÄÄTÄLÖIDYT TOTEUTUKSETKIN ONNISTUU

Jos haluat toteuttaa nettisivut jollain toisella alustalla tai käyttää valmisverkkokauppaa, niin voin auttaa myös niiden teossa. Tarvittaessa pystyn tekemään myös enemmän räätälöityjä toteutuksia, joissa on paljon erilaisia toiminnallisuuksia tai muita vaatimuksia. Tällöin kyseessä on enemmänkin kehitystyö kuin vain pelkkä sivuston pystyynlaitto.

Jos tällainen ratkaisu kiinnostaa sinua, tai sinulla on esimerkiksi valmis ulkoasu, joka tarvitsee muuttaa toimivaksi nettisivuksi, niin lue täältä tarkemmin kehitystyönä tehtävien toteutusten teosta.

Suurin osa asiakkaistani on kuitenkin pienyrittäjiä, joilla on rajallinen budjetti ja tarve ihan vaan perussivustolle. Ja se on ihan ok, teen mielelläni töitä kaltaisteni pienyrittäjien kanssa.

 

Sivustojen ja verkkokauppojen teon sisällöistä

SUUNTAA-ANTAVIA HINTA-ARVIOITA

KOKONAAN UUDET WP-SIVUSTOT

Minun toteuttamanani uudet WordPress-pohjaiset nettisivut maksavat yleensä jotain 400-1000 euron väliltä. Hintaan vaikuttaa yleensä jonkin verran sisältöjen määrä, mutta eniten erilaiset toiminnallisuudet, joita sivustolle tarvitaan.

Näitä ovat esimerkiksi

– asiakaschat
– useampi kieliversio
– laskurit
– animaatiot jne.

OLEMASSA OLEVIEN WP-SIVUJEN UUDISTUS

Uudistus maksaa yleensä jotain 300-800 euron väliltä. Hintaan vaikuttaa mm.

– sivuston ikä ja milloin sen WP-järjestelmä on viimeksi päivitetty
– käytetäänkö vanhalla sivustolla olevia sisältöjä hyväksi vai tuleeko uuteen versioon kokonaan uudet sisällöt
– kuinka mittava ulkoasu-uudistus on tarkoitus tehdä.

Jos sivusto on tarkoitus uudistaa kokonaan ja esimerkiksi siirtää kokonaan uuteen webhotelliin, niin usein hinta lähentelee kokonaan uuden sivuston tekoa.

VERKKOKAUPAT

Verkkokaupan rakentaminen olemassa olevalle sivustolle on edullisempaa kuin kokonaan uuden rakentaminen.

– uuden verkkokaupan rakentaminen alusta asti maksaa yleensä jotain 800-1500 euron väliltä, ja
– verkkokaupan lisääminen jo olemassa olevalle sivustolle on yleensä reilusti alle 1000 e.

Hintaan vaikuttaa erityisesti jälkimmäisessä se, kuinka paljon tuotteita kauppaan tulee tai onko verkkokaupan lisäys oikeastaan vaan osa koko laajennusta esimerkiksi silloin, kun sivustolle lisätään vaikkapa verkkokurssiohjelmisto, ja verkkokauppa toimii sen myyntikanavana.

MUUT VERKKOKAUPAT KUIN WP/WOOCOMMERCE

Jos haluat käyttää valmisverkkokauppaa, kuten esim Fingu, MyCashflow tai Vilkas, niin voin tehdä ulkoasun myös sellaiseen ratkaisuun. Tällöin minun työni kustannus on luonnollisesti edullisempi.

Tällaiset työt ovat aina räätälöityjä toteutuksia. Voit lukea lisää niiden teosta ja kustannuksista täältä.

MUUTAMIA PERUSTEITA HINTOJENI MÄÄRÄYTYMISELLE

En ole aina välttämättä se halvin vaihtoehto, mutta ilmaa työni hinnassa on hyvin harvoin, koska kustannusrakenteeni on hyvin matala.

Hintaani vaikuttaa seuraavat tekijät:

– melkein 20  vuoden työkokemus,
– kaksi alan tutkintoa,
– näkemystä ja kokemusta nettisivujen ja verkkokauppojen kävijöiden käyttymispsykologiasta,
– ymmärrystä siitä, miten sivustojen käyttäjäkokemuksesta tulee miellyttävä ja melkolailla huomaamaton, sekä
– aivan kuten sinunkin, niin myös minun pitää elää työlläni.

Huolehdin kuitenkin puolestasi joko täysin alusta loppuun asti siitä, että nettisivut tai verkkokauppasi toimivat ilman ongelmia tai sitten olen mukanasi toteuttamassa esimerkiksi pelkästään teknistä puolta.

Teettämällä sivut ammattilaisella alusta asti säästyt myös paljolta ylimääräiseltä päänvaivalta, koska toisin kuin opiskelija tai se veljenpoika, joka on ehkä edullinen valinta, ammattilainen osaa tehdä varmasti toimivan ratkaisun ja hän tietää mahdolliset sudenkuopat ja osaa välttää ne.

Loppupeleissä kuitenkin se vaikuttaa eniten, millainen budjetti asiakkaalla on. Toki minulla on tietty pohjahinta, josta en voi joustaa, mutta kyllä sivut aina saadaan aikaan pienelläkin budjetilla.

Voit aina ottaa yhteyttä ja pyytää tarjousta sillä budjetilla, joka sinulla on käytössäsi. Kaikilla budjeteilla ei saa Ferraria, mutta ihan toimivan kyllä.

KAIKKIIN WORDPRESS-POHJAISIIN TOTEUTUKSIIN KUULUVAT PALVELUT

Nämä osa-alueet kuuluvat aina kaikkiin tekemiini WordPress-toteutuksiin niiltä osin, kuin asiakkaan tarpeet sitä vaativat.

Mikäli asiakkaalla ei ole olemassa webhotellia, niin autan mielelläni sellaisen hankinnassa ilman eri kustannusta. Sama pätee myös domainiin ja sähköposteihin. Asiakkaan pitää kuitenkin itse maksaa webhotellin ja domainin rekisteröintikustannukset ja vuokrat, koska ne ovat juoksevia kuluja.

Kaikki toteuttamani sivustot ja verkkokaupat ovat aina responsiivisia, eli ne skaalautuvat aina tarkastelulaitteen mukaan sopivaksi.

  • – WordPress-ylläpitojärjestelmän asennus webhotelliin ja sen asetusten määrittely (jos on kyse uuden sivuston rakentamisesta tai sivuston siirrosta)
  • – Ulkoasun toteutus räätälöimällä puolivalmiista mallipohjasta asiakkaan toiveiden mukaisesti
  • – Asiakkaan toimittamien valmiiden sivusisältöjen (kuvat/tekstit/videot yms.) syöttö ylläpitojärjestelmään ja niiden asettelu paikoilleen.
  • – Tietoturva- ja palomuuriohjelmisto sekä hakukoneoptimointityökalut sivustolle asennettuna
  • – Google Analytics -seurantatyökalun asentaminen ja asiakkaan niin halutessa myös Facebook-seurantapikselin lisääminen sivustolle
  • – Tarvittaessa some-jakopainikkeet ja FB-sivulaatikon/Instagram/tms liittäminen näkyviin sivulle.
  • – Varmennuskopiointilisäosan asentaminen ja varmuuskopioinnin ajastaminen
  • – Sivuston ylläpidon opastaminen tarpeen mukaan
  • – Sivuston syöttäminen Googlen hakukonsoliin.

TYÖNKULKU PROJEKTEISSA

Yleisimmin projektit kulkevat eteenpäin samalla kaavalla:

Asiakas ottaa minuun yhteyttä
→ Annan tarjouksen asiakkaalle
→ Asiakas hyväksyy tarjouksen
→ Pidämme alkupalaverin
→ Teen ulkoasu- ja toiminnallisuusehdotuksen
→ Työtä pallotellaan asiakkaan kanssa niin, että jotain aikaan saatuani pyydän palautetta asiakkaalta, jonka saatuani taas vien työtä eteenpäin
→ Molempien osapuolten ollessa tyytyväisiä tulokseen sivusto julkaistaan ja projekti on valmis.

Usein toki käydään keskusteluja projektista ja tarjouksen sisällön kattavuudesta ennen kuin asiakas hyväksyy tarjouksen. Niin pitää ollakin. Muutenhan asiakas ei saa mitä hän tilaa.

ALKUPALAVERI

Aloitan kaikki työt mielelläni palaverilla joko kasvotusten saman pöydän ääressä (Tampereella) tai puhelimen/Skypen/WhatsAppin/Zoomin tms. kautta. Palaverin tarkoitus on käydä läpi yhdessä, mitä toiveita asiakkaalla on sivuston toiminnan, käytettävyyden ja ulkoasun osalta.

Palaveri ei ole kuitenkaan välttämätön, vaan samat asiat voi kertoa minulle myös spostilla. Minulla on lista kysymyksiä, joihin vastaamalla samat asiat saadaan selvitettyä. Kumpikin aloitustapa sopii minulle.

Otan tämän alkupalaverin/-selvityksen yhteydessä myös mielelläni vastaan malleja sellaisista toimivista sivuista, joissa on niitä toiminnalllisuuksia, joita asiakas haluaa omille sivuilleen tai ideoita ulkoasuun. Kumpikaan näistä ei ole välttämättömiä, mutta auttavat minua ymmärtämään, mitä asiakas toivoo uusilta sivuiltaan.

EHDOTUS ULKOASUSTA JA TOIMINNALLISUUKSISTA

Alkupalaverin ja mahdollisten ulkoasu-/toiminnallisuusmallien pohjalta teen ehdotuksen ulkoasulle, josta voidaan sitten asiakkaan toiveiden mukaan viimeistellä valmis sivusto.

Asennan WordPress-ylläpitojärjestelmän webhotelliin, lisään sinne asiakkaan toimittamat sisällöt ja teen ulkoasuehdotuksen suoraan toimivalle sivustolle, jolloin asiakas pystyy tarkastelemaan ja koekäyttämään työn alla olevaa sivustoa alusta asti aivan kuten valmista sivustoa (toimivalla sivustolla tarkoitan täysin toimivaa kehitysversiota, jota voi tarkastella netissä - se ei siis ole välttämättä se paikka, jossa valmis sivusto tulee sijaitsemaan). Asennan sivustolle tulevat lisäosat ja teen niiden tarvitsemat määritykset myös tässä kohtaa.

Tämän jälkeen sivustoa työstetään yhdessä asiakkaan kanssa kunnes saadaan aikaan valmis sivusto, joka voidaan julkaista.

Keskeneräinen sivusto suojataan siten, että sitä ei pääse näkemään kuin kirjautumalla suojatulle alueelle. Asiakas pääsee myös koko prosessin ajan seuraamaan sivuston syntymistä ja osallistumaankin siihen niin halutessaan.

AIKATAULUISTA

Useimmiten sivuston tekoon menee 3 – 6 viikkoa. Konkreettisesti työskentelen sivuston kanssa kaikkiaan noin 20 – 40 tuntia riippuen siitä, kuinka paljon joudun tekemään suunnittelutyötä, asetusten määrittelyä ja tiedonhankintaa sekä selvittelemään toiminnallisuuksien vaatimia lisäosavaihtoehtoja.

3 – 6 viikkoa kuluu nopeasti, jos asiakas ei pysty antamaan palautetta nopeasti sitä pyytäessäni tai jos en pääse edes aloittamaan työtä, koska asiakkaalla ei ole toimittaa sisältömateriaaleja. Asiakkaan panos on siis merkittävä projektin valmistumisessa. Mitä enemmän saan materiaalia asiakkaalta heti aluksi valmiina ja palautetta nopsaan sitä pyytäessäni, sen nopeammin sivut valmistuvat.

TYÖSKENTELYMENETELMÄNI

Yksinyrittäjänä minun on mahdotonta omistautua vain yhdelle ainoalle projektille kerrallaan. Käytän siksi työssäni LEAN-tuotantomenetelmää.

Se tarkoittaa, että työstän kutakin projektia osissa siten, että teen työtä x-määrää valmiiksi, jonka jälkeen pyydän asiakkaalta palautetta siihen asti tehdystä työstä. Kun saan palautteen, niin jatkan vasta sen jälkeen taas projektin työstämistä.

Tämä minimoi turhan työn määrän ja mahdollistaa sen, että voin työstää useita eri projekteja yhtäaikaisesti. Näin myös isojakin muutoksia voidaan tehdä keskellä projektia ilman, että ne tuovat massiivisia ylimääräisiä kustannuksia tai viivästyttävät sivuston avaamista.

Lisäksi, kun asiakas pääsee osalliseksi projektin etenemiseen ja näkee sivuston rakentumisen alusta asti, niin se usein myös motivoi asiakasta itseään olemaan aktiivinen ja hoitamaan oman osuutensa sisältöjen tuottamisessa.

HALUATKO TIETÄÄ LISÄÄ?