Logon ja liikemerkin suunnittelu

Logo on yrityksen tai tuotteen nimen visuaalinen tunniste ja graafinen esitystapa. Sen avulla yrityksen tai tuotteen markkinointimateriaalit (esitteet, käyntikortit jne.) yhtenäistetään samannäköisiksi.

Logo perustuu yleensä olemassa olevaan fonttiin, mutta logoa varten voidaan myös luoda oma fontti tai fontti voidaan muokata yksilölliseksi kirjain kirjaimelta.

Logon ja liikemerkin erot

Logo eroaa liikemerkistä siten, että liikemerkissä on mukana myös joku kuvallinen elementti. Liikemerkki voi olla myös pelkkä kuvaelementti – kuten Applen omena. Logo on aina tekstimuotoinen.

Logo tarvitaan, kun halutaan, että yrityksen tai tuotteen nimen visuaalinen ilme on aina kaikkialla poikkeuksetta samanlainen.

Liikemerkkiä käytetään sitomaan yrityksen ja sen tuotteet tai palvelut samaan tekstiin, fonttiin ja visuaaliseen elementtiin.

Kumman tarvitset, logon vai liikemerkin?

Yleisimmin yritys tarvitsee logon – eli yrityksen nimen tekstimuotoisena yhtenäisenä elementtinä.

Liikemerkki suunnitellaan yleensä, kun jotain visuaalista elementtiä halutaan käyttää yksinään yrityksen tunnisteena. Tämä ei kuitenkaan ole nyrkkisääntö.

Kumpi tahansa voidaan aina tehdä.

Isoin ero näiden kahden välillä on hinta. Logon suunnittelu on yleensä edullisempaa kuin liikemerkin suunnittelu.

Logon tekeminen itse, teettäminen tarjouspalvelussa vai kotimaisella suunnittelijalla?

Logon suunnitteluun on paljon vaihtoehtoja. On olemassa logopankkeja, tee-se-itse-palveluita (joissa voi itse valita elementit ja fontit) ja Fiverr:in tai 99Designs:in kaltaisia kilpailutuspalveluita, joissa usein edullisen kustannustason maassa asuva tekijä tekee työn. Näistä logon ostaminen on halpaa ja helppoa.

Kilpailutus- ja tee-se-itse-palveluiden kautta saa logon, jossa on käytetty joko valmista logopohjaa, johon yrityksen nimi on liitetty, tai sitten sen voi koota itse käyttämällä palvelun tarjoamia valmiita ikoneja ja fontteja.

Näiden akilleen kantapäänä on kuitenkin se, että valmis logo on geneerinen tai pahimmillaan täysin identtinen jonkun toisen kanssa.

En mollaa ketään, joka näitä palveluita käyttää. Niistä voi saada omaan tilanteeseen ihan hyvin toimivan ratkaisun.

Kotimaisella suunnitteljialla teetetty logo on sen sijaan aina uniikki design-tuote, joka on suunniteltu juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Sen kopiota ei tule vastaan 12 tusinassa ja sen avulla yrityksesi sanoma saadaan viestitettyä selkeästi ja yksilöidysti.

Logon uudistaminen

Olemassa olevaa logoa ei pidä lähteä muuttamaan ihan vaan siksi, että vanha tuntuu, no, vanhalta.

Voi nimittäin olla, että asiakkaasi ovat niin sitoutuneet vanhan logon avulla luotuun mielikuvaan, että uusi logo rikkoo sen ja asiakkaat eivät enää tunnista yritystäsi/tuotettasi tai eivät tunne sitä enää omakseen.

Tässä syy muun muassa siihen, miksi Applen, Coca-Colan tai Sonyn logo ei ole alkuvuosien jälkeen muuttunut oikeastaan mihinkään vuosien saatossa.

Alusta asti ajatuksella suunniteltu logo toimii vuosikymmentenkin päästä.

Kuinka nopeasti logo valmistuu

Logon suunnitteluun kuluu aikaa, koska sen muotokielen, fonttien, värien ja asiakkaan ajatusten tulee kohdata siten, että logo todella on yrityksen näköinen.

Mitä laajemmasta käyttötarkoituksesta on kyse, sen enemmän on yksityiskohtia ja näkemyksiä, joita ei voi jättää huomiotta suunnitteluvaiheessa.

Useimmiten toteuttamani logo valmistuu noin 2-4 viikossa. Myös nopeampi aikataulu usein on mahdollinen.

Mitä logon tekeminen maksaa

Logon kustannus riippuu täysin siitä, mitä logoltasi haluat.

Jos tarvitset vain simppelin tekstin, joka toistuu kaikkialla samannäköisenä, niin hinta on usein kohtuullinen.

Jos taas logon tai liikemerkin halutaan viestittävän syvemmin yrityksesi sanomaa ja vaikkapa arvoja, niin sen avuksi pitää usein teettää markkinointitutkimus ja suunnittelijan pitää lisäksi perehtyä yrityksen arvoperustaan ja toimintaan sekä asiakaskuntaan päästäkseen kunnolla kärryille siitä, millaista logoa lähdetään tekemään.

Mieti siis jo ennen suunnittelijaan yhteyden ottamista, mitä logoltasi toivot ja millainen budjetti sinulla on.

Pyydä tarjous

Kun pyydät tarjousta logosuunnittelusta, niin kerro yhteydenotossasi ainakin seuraavat:

  • mitä yrityksesi tekee
  • yrityksesi koko
  • asiakaskuntasi
  • toiminta-alueesi
  • budjettisi
  • mihin kaikkeen uskot tarvitsevasi logoa tässä kohtaa
  • toiveet, joita sinulla on logoa kohtaan

Mitä enemmän osaat kertoa tarpeistasi ja toiveistasi jo tässä kohtaa, sen paremmin osaan antaa sinulle suoraan sellaisen tarjouksen, joka vastaa tarpeitasi.

Voit pyytää tarjouksen sähköpostitse tai suoraan tarjouspyyntölomakkeellani. Sen kautta välität em. tiedot minulle suoraan helpoiten.